Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego

ZGŁOSZENIE UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO ORAZ ZGŁOSZENIE PODEJRZENIA NIEUPRAWNIONEGO WYKORZYSTANIA DANYCH OSOBOWYCH

 

Podstawa prawna

- Ustawa  z dnia 6 sierpnia 2010r.o dowodach osobistych (Dz.U. z 2022r. poz. 671)

- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz..U. z 2021r. poz. 1865)

 

Podstawowe informacje

  1. Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego zgłasza się niezwłocznie organowi dowolnej gminy.
  2. Utratę lub uszkodzenie zgłasza się osobiście lub przez pełnomocnika składającego pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia.
  3. Posiadacz dowodu przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgłoszenia dokonuje dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej.
  4. Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator.
  5. Zgłoszenia kradzieży dowodu osobistego na policji skutkowało będzie unieważnieniem dowodu w Rejestrze Dowodów Osobistych- zaświadczenie o utracie można uzyskać na wniosek w organie gminy za opłatą skarbową 17zł.
  6. Do zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, które jest składane przez pełnomocnika na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej załącza się:

- pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym przez wnioskodawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, albo

- odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa szczególnego do dokonania zgłoszenia opatrzone przez pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

  1. Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty, a jeżeli jego zgłoszenie nastąpiło na piśmie w postaci elektronicznej, konsulowi albo za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, uszkodzony dowód osobisty przekazuje się pocztą albo osobiście wystawcy dowodu osobistego.
  2. Zgłoszenie podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych zgłasza się niezwłocznie organowi dowolnej gminy.
  3. Do zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych, składanego przez pełnomocnika na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej załącza się:

-pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym przez wnioskodawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, albo

-odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa  szczególnego do dokonania zgłoszenia opatrzone przez pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

 

Do zgłoszenia można załączyć dokument uprawdopodobniający podejrzenie nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych.

 

Opłaty

Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o utracie dowodu osobistego - 17 zł

Opłaty można dokonać za pomocą przelewu bankowego na rachunek Gminy Suraż

nr 07 8081 0009 0000 1108 2000 0030

 

Miejsce załatwienia sprawy

 

Urząd Miejski w Surażu

ul.11 Listopada 16

18-105 Suraż

Pokój Nr 7, tel. 085 6503 - 186

 

Załatwienie sprawy przez internet i przydatne linki

Sprawę można załatwić przez internet. Wymagany jest do tego profil zaufany.

Szczegóły na stronie obywatel.gov.pl, link poniżej.

 

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia swojego dowodu osobistego przez stronę obywatel.gov.pl

Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dziecka lub innej osoby przez stronę obywatel.gov.pl

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miasta Suraż

Wytwarzający/odpowiadający: USC w Surażu

Data wytworzenia: 2022-05-24

Wprowadzający: Łukasz Laskowski

Data modyfikacji: 2022-05-24

Opublikował: Łukasz Laskowski

Data publikacji: 2022-05-24