Zameldowanie cudzoziemca na pobyt stały lub czasowy
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności (Dz..U. z 2018r. poz.1382)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (Dz.U. z 2017r. poz.2411 )
Ustawa z dnia 12 grudnia 2013r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2017r. poz. 2206)
Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2018r. poz.1044)
Zameldowanie stanowi rejestrację danych o miejscu pobytu i może nastapić w miejscu faktycznego pobytu.Zameldowanie winno być zgłoszone przez obywatela Unii Europejskiej i członka rodziny w terminie 30 dni od przybycia do miejsca pobytu stałego lub czasowego, a obywateli pozostałych krajów w terminie 4 dni.Cudzoziemcy zwolnieni są z obowiązku meldunkowego , jeżeli ich pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 30 dni.
Wymagane dokumenty
Zgłoszenie pobytu stałego lub czasowego- wypełniony formularz zawierający określone ustawa dane dotyczace osoby, nowego miejsca pobytu stałego lub czasowego oraz wskazanie adresu dotychczasowego miejsca pobytu, dane pełnomocnika, a także potwierdzenie faktu pobytu osoby dokonane przez właściciela lub inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu oraz do wglądu dokument potwierdzajacy tytuł prawny do lokalu tego właścieciela lub podmiotu. Jeżeli osoba, która dokonuje zameldowania dysponuje tytułem prawnym do lokalu- sama dokonuje potwierdzenia faktu pobytu osoby w danym lokalu.
Zgłoszenia zameldowania na pobyt stały lub czasowy dokonuje się osobiście lub za pośrednictwem pełnomocnika na formularzu w organie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości.Przy zameldowaniu na pobyt czasowy należy wskazać deklarowany okres pobytu.
Zameldowanie osoby nie posiadajacej pełnej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych może zgłosić jej przedstawiciel ustawowy lub inna osoba, sprawująca nad nią faktyczną opiekę.
Do zameldowania na pobyt stały:
Cudzoziemiec niebędący obywatelem państwa członkowskiego UE przedstawia:
- kartę pobytu wydaną w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały,zezwolenia na pobyt rezydenta długotermionowego Unii Europejskiej , zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony uzupełniającej, albo nadaniem statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, dokument "zgoda na pobyt tolerowany" albo zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie rezydenta długoterminowego Unii europejskiej, decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany.
Zameldowanie na pobyt czasowy cudzoziemca nie będącego obywatelem państwa członkowskiego UE.
- wizę
lub
- dokument podróży, tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, kartę pobytu, dokument " zgoda na pobyt tolerowany" albo zezwolenie na pobyt czasowy, zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta dłogoterminowego Unii Europejskiej lub decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w RP, udzieleniu w RP ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany- w przypadku gdy wjazd cudzoziemca nastąpił na podstawie umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy albo cudzoziemiec przebywa na terytorium RP na podtawaie art. 108 ust.1 pkt 2 lub art. 206 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013r. o cudzoziemcach (Dz.U. z 2017r. poz.2206) na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej.
Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy obywatela państwa członkowksiego Unii Europejskiej:
następuje na podstawie ważnego dokumentu podróży lub innego ważnego dokumentu potwierdzającego jego tożsamość o obywatelstwo.
Zameldowanie na pobyt stały lub czasowy członka rodziny obywatela państwa członkowskiego UE niebędacego obywatelem państwa członkowskiego UE: następuje na podstawie ważnego dokumentu podróży, ważnej kart stałego pobytu członka obywatela UE lub ważnej warty pobytu członka rodziny obywatela UE, a w przypadku ich braku inny dokument potwierdzający , że jest członkiem rodziny obywatela UE.
UWAGI
Wymeldowania z dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego można dokonać podczas zameldowania w nowym miejscu pobytu.
Wnioskodawca otrzymuje z urzędu bezpłatne zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały.Wnioskodawca otrzymuje na wniosek zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy. Opłata za wydane zaświadczenie wynosi 17 zł.
Sposób i miejsce składania dokumentów
Urząd Miejski w Surażu
Ul.11 Listopada 16
Pokój nr 7 , tel.085 6503-186
Godziny przyjęć interesantów
Poniedziałek-piątek – 7:30 do 15:30.
Wymagane opłaty
Opłata skarbowa za złożone pełnomocnictwo – 17 zł.
Wpłaty można dokonać na konto
Urząd Miejski w Surażu
Bank Spółdzielczy Łapy Filia Suraż
07 8081 0009 0000 1108 20000030
Termin załatwienia sprawy
Zameldowania dokonuje się niezwłocznie w obecności wnioskodawcy.
Tryb odwoławczy
Brak
Wniosek zgłoszenia pobytu stałego
Wniosek zgłoszenia pobytu czasowego
Metryka strony