Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego
ZGŁOSZENIE UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO ORAZ ZGŁOSZENIE PODEJRZENIA NIEUPRAWNIONEGO WYKORZYSTANIA DANYCH OSOBOWYCH
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010r.o dowodach osobistych (Dz.U. z 2022r. poz. 671)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz..U. z 2021r. poz. 1865)
Podstawowe informacje
- Utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego zgłasza się niezwłocznie organowi dowolnej gminy.
- Utratę lub uszkodzenie zgłasza się osobiście lub przez pełnomocnika składającego pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia.
- Posiadacz dowodu przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgłoszenia dokonuje dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej.
- Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun prawny lub kurator.
- Zgłoszenia kradzieży dowodu osobistego na policji skutkowało będzie unieważnieniem dowodu w Rejestrze Dowodów Osobistych- zaświadczenie o utracie można uzyskać na wniosek w organie gminy za opłatą skarbową 17zł.
- Do zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, które jest składane przez pełnomocnika na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej załącza się:
- pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym przez wnioskodawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, albo
- odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa szczególnego do dokonania zgłoszenia opatrzone przez pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
- Do zgłoszenia uszkodzenia dowodu osobistego załącza się uszkodzony dowód osobisty, a jeżeli jego zgłoszenie nastąpiło na piśmie w postaci elektronicznej, konsulowi albo za pomocą usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, uszkodzony dowód osobisty przekazuje się pocztą albo osobiście wystawcy dowodu osobistego.
- Zgłoszenie podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych zgłasza się niezwłocznie organowi dowolnej gminy.
- Do zgłoszenia podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych, składanego przez pełnomocnika na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej załącza się:
-pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia sporządzone na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym przez wnioskodawcę kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, albo
-odwzorowanie cyfrowe pełnomocnictwa szczególnego do dokonania zgłoszenia opatrzone przez pełnomocnika kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Do zgłoszenia można załączyć dokument uprawdopodobniający podejrzenie nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych.
Opłaty
Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia o utracie dowodu osobistego - 17 zł
Opłaty można dokonać za pomocą przelewu bankowego na rachunek Gminy Suraż
nr 07 8081 0009 0000 1108 2000 0030
Miejsce załatwienia sprawy
Urząd Miejski w Surażu
ul.11 Listopada 16
18-105 Suraż
Pokój Nr 7, tel. 085 6503 - 186
Załatwienie sprawy przez internet i przydatne linki
Sprawę można załatwić przez internet. Wymagany jest do tego profil zaufany.
Szczegóły na stronie obywatel.gov.pl, link poniżej.
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia swojego dowodu osobistego przez stronę obywatel.gov.pl
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dziecka lub innej osoby przez stronę obywatel.gov.pl
Metryka strony