Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego

Uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego

 

Podstawa prawna

- Ustawa z dnia 29 września 1986r Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U z 2016r. poz. 2064)

-Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U.  2018r., poz.1044)

- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U z 2017r. , poz.1257)

Wymagane dokumenty

- podanie o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego

- dowód zapłaty opłaty skarbowej

- dowód osobisty- do wglądu przy osobistym odbiorze odpisu aktu stanu cywilnego

Lista wniosków

Podanie

Sposób i miejsce składania dokumentów

Podanie można złożyć osobiście lub za pośrednictwem poczty.

Urząd Miejski w Surażu

Urząd Stanu Cywilnego

ul.11 Listopada 16, pokój Nr 7, tel. 085 6503-186

Godziny przyjęć interesantów: poniedziałek-piątek – 7:30 do 15:30

Wymagane opłaty

- opłata skarbowa 22zł. za odpis skrócony,

- opłata skarbowa 33zł. za odpis zupełny

- opłata skarbowa za zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonch w rejestrze stanu cywilnego danych  24zł.

Nie podlegają opłacie skarbowej odpisy aktów stanu cywilnego wydane w sprawach dotyczących m.in.:  ubezpieczenia społecznego (renty i emerytury), alimentacyjnych, szkolnych, zatrudnienia.

 

Wpłat można dokonać na konto:

Urząd Miejski w Surażu, Bank Spółdzielczy w Łapach Filia Suraż

07 8081 0009 0000 1108 20000030

 

Termin załatwienia sprawy

Po złożeniu wniosku od ręki.

Odpisy aktów stanu cywilnego można odebrać osobiście lub otrzymać pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Tryb odwoławczy

 Odmowa wydania przez Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego odpisu aktu stanu cywilnego następuje w formie decyzji administracyjnej od której istnieje mozżliwośźć wniesienia odwołania do Wojewody Podlaskiego w Białymstoku ul.Mickiewicza 3. Odwołanie składa się za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego Surażu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Informacje dodatkowe

Odpisy z aktów stanu cywilnego wydaje się na wniosek osoby, której akt dotyczy, jej wstępnego(rodzice, dziadkowie), zstępnego(dzieci,wnuki), rodzeństwa, małżonka lub przedstawiciela ustawowego, odpisy mogą również uzyskać osoby, które wykażą w tym interes prawny. Zaświadczenia o braku ksiąg lub niefigurowaniu aktu w księdze może otrzymać każda zainteresowana osoba. Do wniosku o odpis przesłanego pocztą winien być dołączony dowód zapłaty opłaty skarbowej.

Uwaga

Wniosek o odpis aktu stanu cywilnego można złożyć w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego w Polsce bez względu na miejsce jego sporządzenia.

 

Sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego
 
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 29 września 1986r Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U.z 2016r. poz.2064 z późn.zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2018r., poz.1044)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2017r. , poz.1257)
Wymagane dokumenty
- Wniosek o sprostowanie oczywistego błędu pisarskiego w akcie stanu cywilnego
- Wniosek o uzupełnienie treści aktu stanu cywilnego
- Dowód opłaty skarbowej.

- Dokument tożsamości wnioskodawcy – do wglądu.

Lista wniosków
Wniosek o sprostowanie aktu stanu cywilnego w załączniku.

Wniosek o uzupełnienie aktu stanu cywilnego w załączniku.

Sposób i miejsce składania dokumentów
Podanie można złożyć osobiście lub za pośrednictwem poczty.
Urząd Miejski w Surażu
Urząd Stanu Cywilnego
ul.11 Listopada 16, pokój Nr 7, tel. 085 6503-186

Godziny przyjęć interesantów: poniedziałek-piątek – 7:30 do 15:30

Wymagane opłaty
  Opłata skarbowa wynosi 39zł.za wydanie odpisu zupełnego po sprostowaniu aktu stanu cywilnego.
Wpłat można dokonać na konto:
Urząd Miejski w Surażu, Bank Spółdzielczy w Łapach Filia Suraż
07 8081 0009 0000 1108 20000030

 

Termin załatwienia sprawy
Do 14 dni.

 

Tryb odwoławczy

Odwołania  od decyzji w sprawie sprostowania lub uzupełnienia aktu stanu cywilnego rozpatruje Wojewoda Podlaski- Białystok ul.Mickiewicza 3. Odwołanie składa się za pośrednictwem kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Surażu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Informacje dodatkowe
 O sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego może wystąpić osoba, której akt dotyczy, jej rodzice, dziadkowie, dzieci, wnuki, rodzeństwo lub małżonek.
 Podstawą sprostowania są akta zbiorowe, wcześniejsze akty stanu cywilnego tej samej osoby lub akty stanu cywilnego wstępnych.
 W przypadku sprostowania na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, dokumenty należy przedłożyć wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego.
 Postępowanie o sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu, na wniosek osoby, której ten akt dotyczy, jej przedstawiciela ustawowego, na wniosek osoby mającej w tym interes prawny.
Wniosek składa się w USC, w którym został sporządzony akt podlegający sprostowaniu lub uzupełnieniu.
 
 
Wpisanie zagranicznego aktu  do polskiej księgi stanu cywilnego
 
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 29 września 1986r Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U.z 2016r.  poz.2064 z późn.zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2018r. , poz.1044 )
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.z 2017r. , poz.1257)
Wymagane dokumenty
- wniosek o wpisanie zagranicznego aktu – wzór wniosku w załączeniu
- oryginał odpisu aktu stanu cywilnego sporządzony przez zagraniczny Urząd,
- urzędowe tłumaczenie zagranicznego aktu na język polski przez tłumacza przysięgłegowpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania takich tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiegi Obszaru Gospodarczego (EOG) lub   polskiego konsula( nie dotyczy odpisów na drukach wielojęzycznych wydanych na podstawie   konwencji nr 16 Międzynarodowej Komisji Stanu Cywilnego),
- dowód wniesienia należnej opłaty skarbowej,

- dokument tożsamości wnioskodawcy-  do wglądu

Uwaga

Wniosek o transkrypcję zagranicznego dokumentu stanu cywilnego do polskiego rejestru stanu cywilnego można złozyć w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego w Polsce.

Lista wniosków
Podanie o wpisanie zagranicznego aktu urodzenia do polskiej księgi urodzeń w załączniku.
Podanie o wpisanie zagranicznego aktu małżeństwa do polskiej księgi małżeństw w załączniku.

Podanie o wpisanie zagranicznego aktu zgonu do polskiej księgi zgonów w załączniku.

Sposób i miejsce składania dokumentów
Podanie można złożyć osobiście lub za pośrednictwem poczty.
Urząd Miejski w Surażu
Urząd Stanu Cywilnego
ul.11 Listopada 16, pokój Nr 7, tel. 085 6503-186

Godziny przyjęć interesantów: poniedziałek-piątek – 7:30 do 15:30

Wymagane opłaty
50 zł-opłata skarbowa za wydanie odpisu zupełnego po wpisaniu zagranicznego aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego.
 
Wpłat można dokonać na konto:
Urząd Miejski w Surażu, Bank Spółdzielczy w Łapach Filia Suraż
07 8081 0009 0000 1108 20000030

 

Termin załatwienia sprawy
 Do 14 dni.
 
Tryb odwoławczy

Odwołania od decyzji  odmownej w sprawie wpisania zagranicznego aktu stanu cywilnego rejestru stanu cywilnego rozpatruje Wojewoda Podlaski- Białystok ul.Mickiewicza 3 .Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Surażu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Informacje dodatkowe
Wniosek o wpisanie zagranicznego aktu do polskich ksiąg stanu cywilnego może złożyć:
- osoba, której akt dotyczy,
- wstępni (rodzice, dziadkowie), zstępni (dzieci, wnuki), rodzeństwo , małżonek,
- osoba, która wykaże w tym interes prawny.
Jeżeli wniosek jest składany przez osobę , której akt nie dotyczy (wstępni, zstępni, rodzeństwo) wówczas wymagane jest pełnomocnictwo szczegółowe do dokonania tej czynności. 
 Jeżeli zagraniczny dokument potwierdzajacy zawarcie małżeństwa nie zawiera zapisu o oświadczeniu małzonków w sprawie swojego nazwiska noszonego po zawrciu małżestwa,małżonkowie mogą złozyć takie oświadczenia w składanym wniosku o transkrypcję albo w kazdym czasie złozyc je do protokołu przed Kierownkiem Urzędu Stanu Cywilnego, który dokonał transkrypcji.W takim samym trybie małzonkowie mogą złozyć oświadczenie w sprawie nazwiska dzieci zrodzonych z tego małżeństwa.
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego odmówi dokonania transkrypcji , jeżeli dokument w państwie wystawienia nie jest uznawany za dokument stanu cywilnego, nie ma mocy dokumentu urzędowego, nie został wydany przez właściwy organ, budzi wątpliwości co do jego autenyczności, powstał w wyniku transkrypcji w państwie innym niż państwo zdarzenia lub gdyby transkrypcja byłaby sprzeczna z podsawowymi zasadami porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej.
W przypadku wątpliwości co do autentyczności i wazności zagranicznego dokumentu stanu cywilnego Kierwonik Urzędu Stanu Cywilnego może wezwać wnioskodawcę do zalegalizowania dokumentu przez konsula Rzeczypospolitej Polskiej w państwie jego wysatwienia lub dołączenia apostille wydanej przez właściwy organ państwa, który dokument wydał.
Dokonując transkrypcji zagranicznego dokumentu dotyczącego obywateli polskich, którrzy mają w polskim rejestrz stanu cwyilnego inne akty stanu cywilnego, kierwonik Urzędu Stanu Cywilnego może na wniosek osoby, której akt dotyczy dostosować pisownię danych zawartych w zagranicznym dokumencie do reguł piswoni polskiej.
Jeżeli transkrybowany akt nie zawiera wszystkich wymaganych danych podlega uzupełnieniu.
Jeżeli transkrybowany akt zawiera dane ziezgodne z danymi zawartymi w innych aktach stanu cywilnego podlega sprostowaniu.
Nazwy miejscowości połozonych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej zamieszcza się w transkrybowanym akcie w pisowni ustalonej przez Komisję Standaryzaci Nazw Geograficznych poza Granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Osoby mieszkające za granicą  mogą złożyć wniosek za pośrednictwem polskiego konsulatu.
 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Stanu Cywilnego

Wytwarzający/odpowiadający: Joanna Danuta Nowicka

Data wytworzenia: 2016-12-28

Wprowadzający: Łukasz Laskowski

Data wprowadzenia: 2005-02-22

Data modyfikacji: 2019-04-02

Opublikował: Łukasz Laskowski

Data publikacji: 2005-02-22