Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego
Uzyskanie odpisu aktu stanu cywilnego
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 29 września 1986r Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U z 2016r. poz. 2064)
-Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. 2018r., poz.1044)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U z 2017r. , poz.1257)
Wymagane dokumenty
- podanie o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego
- dowód zapłaty opłaty skarbowej
- dowód osobisty- do wglądu przy osobistym odbiorze odpisu aktu stanu cywilnego
Lista wniosków
Podanie
Sposób i miejsce składania dokumentów
Podanie można złożyć osobiście lub za pośrednictwem poczty.
Urząd Miejski w Surażu
Urząd Stanu Cywilnego
ul.11 Listopada 16, pokój Nr 7, tel. 085 6503-186
Godziny przyjęć interesantów: poniedziałek-piątek – 7:30 do 15:30
Wymagane opłaty
- opłata skarbowa 22zł. za odpis skrócony,
- opłata skarbowa 33zł. za odpis zupełny
- opłata skarbowa za zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonch w rejestrze stanu cywilnego danych 24zł.
Nie podlegają opłacie skarbowej odpisy aktów stanu cywilnego wydane w sprawach dotyczących m.in.: ubezpieczenia społecznego (renty i emerytury), alimentacyjnych, szkolnych, zatrudnienia.
Wpłat można dokonać na konto:
Urząd Miejski w Surażu, Bank Spółdzielczy w Łapach Filia Suraż
07 8081 0009 0000 1108 20000030
Termin załatwienia sprawy
Po złożeniu wniosku od ręki.
Odpisy aktów stanu cywilnego można odebrać osobiście lub otrzymać pocztą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Tryb odwoławczy
Odmowa wydania przez Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego odpisu aktu stanu cywilnego następuje w formie decyzji administracyjnej od której istnieje mozżliwośźć wniesienia odwołania do Wojewody Podlaskiego w Białymstoku ul.Mickiewicza 3. Odwołanie składa się za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego Surażu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Informacje dodatkowe
Odpisy z aktów stanu cywilnego wydaje się na wniosek osoby, której akt dotyczy, jej wstępnego(rodzice, dziadkowie), zstępnego(dzieci,wnuki), rodzeństwa, małżonka lub przedstawiciela ustawowego, odpisy mogą również uzyskać osoby, które wykażą w tym interes prawny. Zaświadczenia o braku ksiąg lub niefigurowaniu aktu w księdze może otrzymać każda zainteresowana osoba. Do wniosku o odpis przesłanego pocztą winien być dołączony dowód zapłaty opłaty skarbowej.
Uwaga
Wniosek o odpis aktu stanu cywilnego można złożyć w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego w Polsce bez względu na miejsce jego sporządzenia.
- Dokument tożsamości wnioskodawcy – do wglądu.
Wniosek o uzupełnienie aktu stanu cywilnego w załączniku.
Godziny przyjęć interesantów: poniedziałek-piątek – 7:30 do 15:30
Opłata skarbowa wynosi 39zł.za wydanie odpisu zupełnego po sprostowaniu aktu stanu cywilnego.
Wpłat można dokonać na konto:
Odwołania od decyzji w sprawie sprostowania lub uzupełnienia aktu stanu cywilnego rozpatruje Wojewoda Podlaski- Białystok ul.Mickiewicza 3. Odwołanie składa się za pośrednictwem kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Surażu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
W przypadku sprostowania na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego, dokumenty należy przedłożyć wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego.
Postępowanie o sprostowanie lub uzupełnienie aktu stanu cywilnego dokonuje się z urzędu, na wniosek osoby, której ten akt dotyczy, jej przedstawiciela ustawowego, na wniosek osoby mającej w tym interes prawny.
- dokument tożsamości wnioskodawcy- do wglądu
Uwaga
Wniosek o transkrypcję zagranicznego dokumentu stanu cywilnego do polskiego rejestru stanu cywilnego można złozyć w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego w Polsce.
Podanie o wpisanie zagranicznego aktu zgonu do polskiej księgi zgonów w załączniku.
Godziny przyjęć interesantów: poniedziałek-piątek – 7:30 do 15:30
Odwołania od decyzji odmownej w sprawie wpisania zagranicznego aktu stanu cywilnego rejestru stanu cywilnego rozpatruje Wojewoda Podlaski- Białystok ul.Mickiewicza 3 .Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Surażu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego odmówi dokonania transkrypcji , jeżeli dokument w państwie wystawienia nie jest uznawany za dokument stanu cywilnego, nie ma mocy dokumentu urzędowego, nie został wydany przez właściwy organ, budzi wątpliwości co do jego autenyczności, powstał w wyniku transkrypcji w państwie innym niż państwo zdarzenia lub gdyby transkrypcja byłaby sprzeczna z podsawowymi zasadami porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej.
W przypadku wątpliwości co do autentyczności i wazności zagranicznego dokumentu stanu cywilnego Kierwonik Urzędu Stanu Cywilnego może wezwać wnioskodawcę do zalegalizowania dokumentu przez konsula Rzeczypospolitej Polskiej w państwie jego wysatwienia lub dołączenia apostille wydanej przez właściwy organ państwa, który dokument wydał.
Metryka strony