Zgłoszenie urodzenia dziecka
Zgłoszenie urodzenia dziecka
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz.U.z 2016r. poz.2064 z późn.zm.).
-Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2018r. , poz.1044).
Wymagane dokumenty
- karta urodzenia dziecka wystawiona i dostarczona do urzędu stanu cywilnego przez położna lub zakład opieki zdrowotnej.
- dla dziecka pochodzącego z małżeństwa- ważne dowody osobiste rodziców
- dla dziecka niepochodzącego z małżeństwa - ważny dowód osobisty matki
Zgłoszenia urodzenia dziecka dokonują matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych.Matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, dokonują zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych.W pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki.
Zgłoszenia urodzenia dziecka można dokonać przez pełnomocnika ( wymagane pełnomocnictwo w formie pisemnej).
W sytuacji kiedy rodzice dziecka nie są małżeństwem, a ojciec biologiczny chce złożyć oświadczenie o uznaniu ojcostwa konieczna jest obecność obojga rodziców wraz z ważnymi dowodami osobistymi.
Sposób i miejsce składania dokumentów
Urząd Miejski w Surażu
Urząd Stanu Cywilnego
ul.11 Listopada 16
Pokój Nr 7, tel. 085 6503-186
Godziny przyjęć interesantów: poniedziałek-piątek – 7:30 do 15:30
Wymagane opłaty
Zwolnione z opłaty skarbowej jest:
- sporządzenie aktu urodzenia dziecka,
- 1 egz. odpisu skróconego aktu urodzenia
Należy uiścić opłatę skarbową w wysokości 17 zł. za pełnomocnictwo do zgłoszenia urodzenia dziecka. Wpłat można dokonać na konto: Urząd Miejski w Surażu, Bank Spółdzielczy w Łapach Filia Suraż
07 8081 0009 0000 1108 20000030
Termin załatwienia sprawy
Akt urodzenia dziecka oraz odpis sporządzane są niezwłocznie.
Tryb odwoławczy
W sprawach odmowy sporządzenia aktu urodzenia rozpatruje Wojewoda Podlaski w Białymstoku ul.Mickiewicza 3. Odwołanie składa się za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Surażu w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Informacje dodatkowe
Urodzenie rejestruje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca urodzenia dziecka.
Zgłoszenia urodzenia dziecka należy dokonać w terminie 21 dni od dnia sporzadzenia karty urodzenia dziecka.
W przypadku dziecka martwo urodzonego w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.
Niedopełnienie tego obowiązku spowoduje sporządzeniem aktu urodzenia z urzędu oraz nadaniem dziecku imienia z urzędu z adnotacja zamieszczoną w akcie urodzenia o wyborze imienia z urzędu.
Efekt załatwienia sprawy.
-sporządzenie aktu urodzenia i wydanie 1 egz. odpisu skróconego aktu urodzenia
- nadanie numeru PESEL dziecku
- zameldowanie dziecka
- wydanie zaświadczenia o nadaniu numeru PESEL i zameldowaniu dziecka
Metryka strony