Protokół z sesji XLIX Rady Miejskiej w Surażu z dnia 05.11.2010 r.

PROTOKÓŁ Nr XLIX/10

z sesji Rady Miejskiej w Surażu w dniu 05.11.2010 r. w Miejsko Gminnym Ośrodku Kultury w Surażu

 

 

Ad. 1.

Obrady otworzył i przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej Pan Zygmunt Jarmoc.

Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad.

W sesji uczestniczyło 15 radnych, Burmistrz Suraża, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, sołtysi oraz zaproszeni goście ( listy obecności stanowią załącznik do protokołu).

Pan Przewodniczący podziękował radnym i wszystkim gościom zaproszonych  na sesji za 4 lata pracy w Radzie Miejskiej w Surażu.

 

Ad.2.

Pan Przewodniczący przedstawił następujący porządek obrad:

1.     Otwarcie obrad XLIX Sesji Rady Miejskiej w Surażu.

2.     Przyjęcie porządku obrad.

3.     Informacja Burmistrza z podjętych działań między sesjami.

4.     Przyjęcie protokołu z obrad  XLVIII sesji Rady. 

5.     Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.

6.     Przedłożenie informacji w sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportowych, podatku leśnego, podatku rolnego oraz zwolnień podatku od nieruchomości i podjęcie stosownych decyzji w tym zakresie.

7.     Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010r.

8.     Interpelacje i zapytania radnych.

9.     Sprawy różne i wolne wnioski.

10.   Zamknięcie obrad XLIX sesji Rady Miejskiej w Surażu.

11.   Uroczyste zakończenie kadencji działania Rady Miejskiej w Suraża w latach 2006-2010.

Radni Rady Miejskiej w Surażu porządek obrad przyjęli 15 głosami za, przy 15 obecnych.

 

Ad.3.

Burmistrz Suraża Pan Sławomir Halicki przedłożył informacje z podjętych działań między sesjami. Informacja stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.4.

Przystąpiono do głosowania protokołu z poprzedniej XLVIII sesji Rady Miejskiej w Surażu. Wynik głosowania: 15 głosów za, przy 15 obecnych.

 

 

Ad.5.

Projekt uchwały Nr XLIX/322/10 z dnia 05 listopada 2010r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.

Przedstawiono propozycje Komisji Rewizyjnej i Komisji ds. Gospodarki i Budżetu w sprawie stawek podatkowych od nieruchomości na 2011r.

Ze względu na duże rozbieżności między obiema komisjami, radni postanowili głosować nad każda złożoną propozycją:

1) od gruntów:

a) związanych z prowadzeniem działalność gospodarczej, itd...komisja Rewizyjna zaproponowała kwotę 0,78 zł od 1 m2 powierzchni zaś komisja ds. Gospodarki i Budżetu zaproponowała kwotę 0,72 zł, radni 9 głosami za przyjęli propozycję komisji ds. Gospodarki i Budżetu.

b) pod jeziorami zajętych na zbiorniki wodne itd... kwotę max 4,15 od 1 ha powierzchni, obie komisje zaproponowały powyższą stawkę, którą przyjęto 15 głosami jednogłośnie.

c) pozostałych itd...komisja Rewizyjna zaproponowała kwotę 0,39 zł od 1 m2 powierzchni zaś komisja ds. Gospodarki i Budżetu zaproponowała kwotę 0,34 zł, radni 9 głosami za przyjęli propozycję komisji ds. Gospodarki i Budżetu.

2) od budynków lub ich części:

a) mieszkalnych itd... komisja Rewizyjna zaproponowała kwotę 0,60 zł od 1m2 powierzchni użytkowe zaś komisja ds. Gospodarki i Budżetu zaproponowała kwotę 0,57 zł, radni 8 głosami za przyjęli propozycję komisji Rewizyjnej.

b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej itd... komisja Rewizyjna zaproponowała kwotę 18,10 zł od 1m2 powierzchni użytkowe zaś komisja ds. Gospodarki i Budżetu zaproponowała kwotę 17,70 zł, radni 9 głosami za przyjęli propozycję komisji ds. Gospodarki i Budżetu.

c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu itd... kwotę max 9,82 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej obie komisje zaproponowały powyższą stawkę, którą przyjęto 15 głosami jednogłośnie.

d) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych 3,80 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej obie komisje zaproponowały powyższą stawkę, którą przyjęto 15 głosami jednogłośnie.

e) pozostałych itd...komisja Rewizyjna zaproponowała kwotę 6,50 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej zaś komisja ds. Gospodarki i Budżetu zaproponowała kwotę 6,00 zł, radni 9 głosami za przyjęli propozycję komisji ds. Gospodarki i Budżetu.

3) od budowli 2% ich wartości określonej na podstawie  itd...

Przewodnicząca komisji ds. Gospodarki i Budżetu Pani Celina Chodorowska stwierdziła, iż propozycje komisji wynikały z ciężkiej sytuacji w rolnictwie ze względu na niskie plony oraz w związku z dużymi umorzeniami podatkowymi ciągle tym samym osobom.

Uchwałę Nr XLIX/322/10 z dnia 05 listopada 2010r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości przyjęto 10 głosami za, 1 przeciw, 4 osoby się wstrzymało i stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.6.

Zapoznano radnych z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 19 października 2010r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2010r., która wynosi 37,64 zł za 1 dt. Komisja Rewizyjna zaproponowała przyjęcie w/w max stawki zaproponowanej przez GUS zaś komisja ds. Gospodarki i Budżetu zaproponowała kwotę 35.00 zł, radni 9 głosami za przyjęli propozycję komisji ds. Gospodarki i Budżetu. Powyższy komunikat stanowi załącznik do protokołu.

Projekt uchwały Nr XLIX/323/10 z dnia 05 listopada 2010r. w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2010r. przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2011r. przyjęto 10 głosami za, 3 osoby przeciw, 2 osoby się wstrzymały.

Uchwała Nr XLIX/323/10 z dnia 05 listopada 2010r. w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2010r. przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2011r. stanowi załącznik do protokołu.

 

Zapoznano radnych z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 października 2010r. w sprawie  średniej ceny sprzedaży drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwo za pierwsze trzy kwartały 2010r. Radni 15 głosami za zdecydowali, iż do podatku leśnego należy przyjąć cenę drewna tartacznego w/w komunikacie. Powyższy komunikat stanowi załącznik do protokołu. 

Radni 15 głosami za zdecydowali, że podatek od środków transportowych w 2011r. i podatek od zwolnień podatkowych będzie kształtował się na poziomie roku bieżącego.

 

Ad.7.

Projekt uchwały Nr XLIX/324/10 z dnia 05 listopada 2010r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010r.

Pani Skarbnik stwierdziła, iż w związku z nie wykonaniem planowanych dochodów w tym budżecie gminy, należy uzupełnić i sfinansować zaczęte w tym roku inwestycje środkami z kredytu na wyprzedzające finansowanie w kwocie 600 tys. zł. i kredyt długoterminowy w kwocie 286 tys. zł.  

Pan Leszczyński stwierdził, iż na sesji w której uczestniczył Pan Dębski zapewniał nas, że pieniądze na budowę przydomowych oczyszczalni wpłynął z Urzędu Marszałkowskiego w tym roku. Dzisiaj dowiadujemy się, że może zapłacą w następnym roku, a brakujące środki musimy pokryć kolejnym kredytem, który będzie kosztował gminę kolejne odsetki, procenty. Takie działania szczególnie dotknął mieszkańców gminy. Proszę zobaczyć ile wzrosło zadłużenie gminy w ciągu tych czterech lat z 4% na 34%, to jest bomba finansowa dla przyszłej rady.

Pani Chodorowska stwierdziła, iż skoro musimy tą uchwałą zwiększyć kredyt o 886 tys. zł., to proszę następną radę o dopilnowanie aby z chwilą otrzymania  środków za przedszkole i przydomowe oczyszczalnie przeznaczyć wyłącznie na spłatę kredytu. Nie można dalej brnąć w te kredyty, gdyż płacimy rocznie 100 tys. zł samych odsetek.

Pan Stypułkowski stwierdził, iż tą spłatę można uwzględnić w umowie z kredytodawcą.

Pani Skarbnik stwierdziła, iż jest to zabezpieczenie w przypadku kiedy te środki nie wpłynął w tym roku, ale istnieje szansa, że może to nastąpić w przed końcem roku i wówczas nie będzie potrzeby zaciągania kolejnego kredytu.  W budżecie na rok 2011 jest przewidziana spłata kredytu w kwocie 546 tys. zł.

Uchwałę Nr XLIX/324/10 z dnia 05 listopada 2010r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010r. przyjęto 11 głosami za, 1 osoba przeciw, 3 osoby się wstrzymały i stanowi załącznik do protokołu.

 

Ad.8.

Pan Kowalewski zwrócił się z pytaniem czy możemy w ramach gwarancji poprawić chodniki na ul. Zakościelnej?

Pan Owsiejczuk zwrócił się z pytaniem kogo może podać do sądu  za trzykrotne naliczanie płatności za wykonane przydomowe oczyszczalnie ścieków na prywatnych posesjach?

Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem czy wiadomo kiedy Powiat zacznie robić zaplanowane w dokumentacji odwodnienie boczne  na drodze w Zimnochach. Proszę o naprawę dachu na remizie w Zimnochach i zwrócenie uwagi pracownikowi odpowiedzialnemu za regulację oświetlenia ulicznego o zmianę ustawienia w Zimnochach. Uważam, iż ul. Białostocką można było zrobić ze schetynówki, gdyż wszystkie wnioski zostały rozpatrzone pozytywnie.

Sołtys Końcowizny - Pani Krukowska stwierdziła, iż mieszkańcy wsi nie zapłacą do końca wpłat za przydomowe oczyszczalnie dopóki nie będzie skończona inwestycja i odpowiednio zabezpieczona przez firmę wykonawczą.

Pani Sekretarz zapoznała radnych z odpowiedzią firmy HYDROS na wadliwe wykonanie przydomowych oczyszczalni na terenie Zawyk, Zawyk-Fermy i Końcowizny, która stanowi załącznik do protokołu.

Pan Przewodniczący stwierdził, iż nie można było zgłosić ul. Białostockiej do schetynówki dlatego, że Powiat jest właścicielem tej ulicy i nie chciał oddać nam w zarządzanie na czas wykonania inwestycji.

 

Ad.9.

Pani Sekretarz zapoznała radnych  z pismem Sejmiku Województwa Podlaskiego w sprawie przekształcenia szpitala wojewódzkiego im. Kardynała Wyszyńskiego w Łomży o wyrażenie opinii przez radnych w tej kwestii.

Radni nie zajęli stanowiska w/w sprawie.

Pani Skarbnik zapoznała radnych z zestawieniem kosztów za energię oświetlenia ulicznego.

Pani Popławska zwróciła się z prośbą aby dzieci jadące do szkoły były odbierane z przystanku w Zawykach.

Pan Danowski  prosił o uprzątnięcie poboczy drogowych z krzaków w miejscowości Średzińskie. Prosiłem przez cały okres kadencji o usunięcie topoli które stwarzają zagrożenie dla przepompowni w Średzińskich i jedna lampa uliczna jak się nie paliła tak dalej się nie pali.

Pan Manoś zwrócił się z pytaniem, co z ogrodzeniem w przedszkolu, gdyż podwykonawca będzie wstawiał stare ogrodzenie.

Pan Przewodniczący  stwierdził, iż dokumentacja i kosztorys na przedszkole były robione tylko pod termomodernizację tego budynku, a przy tej inwestycji okazało się że trzeba robić remont od podstaw. Te ogrodzenie przed przedszkolem nie nadaje się do renowacji, należy wstawić nowe słupki ogrodzeniowe, a jedynie pozostawić stare ogrodzenie wokół całego placu przedszkolnego. To nie jest wina inwestora ani wykonawcy, że ta inwestycja będzie oddana w późniejszym terminie, nawet usuwanie karp z wyciętych drzew stanowi trudność, gdyż ważą one ok. 5 ton.

Pan Puziuk stwierdził, iż firma HYDROS wykonująca przydomowe oczyszczalnie  wchodząc na plac budowy nie miała żadnej dokumentacji do wglądu dla mieszkańców, było złe doinformowanie z ich strony dlatego teraz są kłopoty z tymi oczyszczalniami. Proszę o zwrócenie uwagi dla firmy wykonującej drogę w Zawykach o naprawę drogi wjazdu od strony Suraża.

Pan Leszczyński stwierdził, iż skoro drzewa przy Przedszkolu w Surażu zostały wycięte i oddane dla obywatela z Suraża, a skarpy usuwa się za pieniądze SKR w Surażu to gratuluję gospodarności gospodarza.

Pan Burmistrz stwierdził, iż postara się do końca kadencji wykonać najpilniejsze interpelacje radnych.

Pan Sosnowski Zenon mieszkaniec Suraża zwrócił się z pytaniem co w sprawie apteki w Surażu?

Pan Przewodniczący stwierdził, iż na spotkaniu w Warszawie w Ministerstwie nie wydano nam zgody na utworzenie punktu aptecznego w Surażu, gdyż zlikwidowany punkt apteczny nie podlega odnowie, jedynie można stworzyć aptekę co będzie wiązało się z dużymi kosztami dla zainteresowanych.

 

Ad.10.

Zamknięcie obrad XLIX sesji Rady Miejskiej w Surażu o godz. 1245

 

Protokołowała: Sylwia Filipczuk

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Pan Zygmunt Jarmoc

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Surażu

Wytwarzający/odpowiadający: Marek Uszyński

Wprowadzający: Marek Uszyński

Data wprowadzenia: 2010-11-29

Data modyfikacji: 2010-11-29

Opublikował: Marek Uszyński

Data publikacji: 2010-11-29