Protokół z sesji XLVII Rady Miejskiej w Surażu z dnia 28.09.2010 r.
PROTOKÓŁ Nr XLVII/10
z sesji Rady Miejskiej w Surażu w dniu 28.09.2010 r. w Urzędzie Miejskim w Surażu
Ad. 1.
Obrady otworzył i przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej Pan Zygmunt Jarmoc.
Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad.
W sesji uczestniczyło 15 radnych, Burmistrz Suraża, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, sołtysi oraz zaproszeni goście ( listy obecności stanowią załącznik do protokołu).
Ad.2.
Pan Przewodniczący przedstawił następujący porządek obrad:
1. Otwarcie obrad XLVII Sesji Rady Miejskiej w Surażu.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja Burmistrza z podjętych działań między sesjami.
4. Przyjęcie protokołu z obrad XLVI sesji Rady.
5. Sprawozdanie z realizacji uchwały w sprawie utrzymania porządku i czystości w Gminie.
6. Projekt uchwały w sprawie wskazania Burmistrzowi Suraża kierunków działania w celu zabezpieczenia mieszkańcom gminy dostępu do produktów leczniczych przez stworzenie warunków umożliwiających ulokowanie na terenie gminy punktu aptecznego w rozumieniu art. 70 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001r. Prawo farmaceutyczne.
7. Projekt uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
8. Projekt uchwały w sprawie określenia jednostek budżetowych prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, które gromadzą na wyodrębnionym rachunku dochody.
9. Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2010r.
10. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010r.
11. Rozstrzygnięcie sprawy związanej z rozdysponowaniem działki Nr 98 mp. 1 w Doktorcach po byłym Gimnazjum i podjęcie stosownej uchwały.
12. Projekt uchwały w sprawie przejęcia od Powiatu Białostockiego zadania polegającego na ,,Utwardzeniu gruntu na działkach nr 90/20, 90/26, 587/3, 240/5 i 240/6 obręb Zawyki, Gm. Suraż dla potrzeb ruchu pieszego w ciągu drogi powiatowej Nr 1508B (Gmina Suraż)
13. Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu na realizację zadania pn. ,,Utwardzenie gruntu na działkach nr 90/20, 90/26, 587/3, 240/5 i 240/6 obręb Zawyki, gm. Suraż dla potrzeb ruchu pieszego w ciągu drogi powiatowej Nr 1508 B’’
14. Interpelacje i zapytania radnych.
15. Sprawy różne i wolne wnioski.
16. Zamknięcie obrad XLVII sesji Rady Miejskiej w Surażu
Radni Rady Miejskiej w Surażu porządek obrad przyjęli 15 głosami za, przy 15 obecnych.
Ad.3.
Burmistrz Suraża Pan Sławomir Halicki przedłożył informacje z podjętych działań między sesjami. Informacja stanowi załącznik do protokołu.
Ad.4.
Przystąpiono do głosowania protokołu z poprzedniej XLVI sesji Rady Miejskiej w Surażu. Wynik głosowania: 15 głosów za, przy 15 obecnych.
Ad.5.
Zapoznano radnych ze sprawozdaniem z realizacji uchwały w sprawie utrzymania porządku i czystości w Gminie.
Pan Owsiejczuk wnioskował o zabranie kontenera KP -7 z Zawyk-Fermy, gdyż nieczystości przywożą mieszkańcy z Zawyk, a sprzątać muszą Zawyki Ferma.
Pan Sosnowski, stwierdził, iż zgłoszone do sprzątnięcia posesje na ul 11 Listopada dalej nie zostały sprzątnięte.
Pan Leszczyński stwierdził, iż Pan Burmistrz swoim autorytetem powinien wpłynąć na egzekwowanie zawierania nowych umów na kosze i przyłączy do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej.
Pan Wysocki zwrócił się z pytaniem czy jest możliwość zorganizowania zbiórki i odbioru sprzętu AGD i RTV na terenie gminy?
Pan Wołoszczyk stwierdził, iż należy wpłynąć na przejazd ciężkiego sprzętu samochodowego przez drogę między Lesznią a Rynkami, gdyż droga jest w złym stanie.
Pan Wysocki prosił o usunięcie kontenerów przy byłym gimnazjum w Doktorcach gdyż nikomu one nie służą.
Pan Burmistrz stwierdził, iż możemy jedynie wysłać ponownie komisję i wydać decyzję administracyjną nakazującą wstawienie kosza i podłącza do sieci kanalizacyjnej.
Pan Leszczyński stwierdził, iż chodzi tylko komisja za komisją i nic się dalej nie dzieje.
Pan Owsiejczuk stwierdził, iż w Zawykach i Zawykach –Fermie w ogóle tej komisji nie było. Radni stwierdzili, iż ta komisja jest mało skuteczna skoro nie można wyegzekwować od mieszkańców obowiązków wskazanych w/w uchwale.
Ad.6.
Projekt uchwały Nr XLVII/312/10 z dnia 28 września 2010r. w sprawie wskazania Burmistrzowi Suraża kierunków działania w celu zabezpieczenia mieszkańcom gminy dostępu do produktów leczniczych przez stworzenie warunków umożliwiających ulokowanie na terenie gminy punktu aptecznego w rozumieniu art. 70 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001r. Prawo farmaceutyczne, przyjęto 15 głosami za.
Pani Sekretarz stwierdziła, iż przyjęcie tej uchwały pozwoli nam wystąpić do Głównego Inspektora do spraw farmaceutycznych o utworzenia punktu aptecznego w naszej gminie.
Uchwała Nr XLVII/312/10 z dnia 28 września 2010r. w sprawie wskazania Burmistrzowi Suraża kierunków działania w celu zabezpieczenia mieszkańcom gminy dostępu do produktów leczniczych przez stworzenie warunków umożliwiających ulokowanie na terenie gminy punktu aptecznego w rozumieniu art. 70 ust. 3 ustawy z dnia 6 września 2001r. Prawo farmaceutyczne, stanowi załącznik do protokołu.
Ad.7.
Projekt uchwały Nr XLVII/313/10 z dnia 28 września 2010r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu przyjęto 15 głosami za.
Uchwała Nr XLVII/313/10 z dnia 28 września 2010r. w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu stanowi załącznik do protokołu.
Ad.8.
Projekt uchwały Nr XLVII/314/10 z dnia 28 września 2010r. w sprawie określenia jednostek budżetowych prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, które gromadzą na wyodrębnionym rachunku dochody przyjęto 15 głosami za.
Uchwała Nr XLVII/314/10 z dnia 28 września 2010r. w sprawie określenia jednostek budżetowych prowadzących działalność określoną w ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, które gromadzą na wyodrębnionym rachunku dochody, stanowi załącznik do protokołu.
Ad.9.
Pani Skarbnik zapoznała radnych ze sprawozdaniem z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2010r. oraz z pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej z wykonania budżetu.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż należy dokładnie przyjrzeć się wydatkom zakładu wodociągowego gdyż znowu przekroczono zaplanowane środki, co będzie miało wpływ na rzeczywistą cenę wody. Na poprzedniej sesji nie podjęliśmy uchwały o przejściu do spółki, a jak wiadomo to wszystkie sąsiednie gminy wchodzą w skład tej spółki. Czy gminę będzie stać żeby w następnym budżecie dokładać kolejne 50 tys. zł.? Nadmieniła, iż zatrudniony w Urzędzie informatyk nie potrafi zrobić najprostszych napraw sprzętu komputerowego w naszych jednostkach skoro zlecamy to zewnętrznym firmom.
Pan Leszczyński stwierdził, iż należy zająć się naszą gospodarką mieszkaniową po przez urealnienie ceny czynszu. Należy też urealnić koszty sprzedaży naszych działek do cen rzeczywistych, a nie jak dotychczas za cenę 1,50 zł. za metr.
Ad.10.
Projekt uchwały Nr XLVII/315/10 z dnia 28 września 2010r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010r.
Pan Leszczyński stwierdził, iż nasza gmina liczy bardzo mało mieszkańców w porównaniu z innymi gminami, a mamy płacić taką samą stawkę jak inne gminy wchodzące w skład Stowarzyszenia Gmin Górnej Narew. Wkład nasz zwiększa się też przez pobieranie delegacji przez Pana Burmistrza Wiceprezesa w/w Stowarzyszenia. W jakim czasie dostaniemy te środki na złożony projekt?
Obecny na sesji, Wójt Zawad Pan Paweł Pogorzelski –Prezes Stowarzyszenia stwierdził, iż występując ze stowarzyszenia, gmina Suraż straci środki zagwarantowane w projekcie dotyczącym budowy infrastruktury turystycznej nad rzeką Narew, który obrzmiewa na kwotę 3,5 mln. zł. Sądzę, iż podpiszemy umowę w październiku lub w listopadzie, w tym momencie wydaliśmy wszystkie środki ze składek na koordynację powyższego projektu. Potrzeba jest jeszcze zrobienia monitoringu środowiskowego, ze środków zaplanowanych jednorazowo na każdą gminę wchodzących w skład stowarzyszenia w kwocie 10 tys. zł., które zostaną zwrócone gminie w formie dofinansowania wszelkich imprez kulturalnych na terenie gminy. Trudno jest mówić o korzyściach jakie ma gmina będąc członkiem powyższego stowarzyszenia, ale my pisząc bardzo dużo wniosków wspólnie z gminami mamy większe szanse na pozyskanie dodatkowych środków finansowych.
Pan Wołoszczyk zwrócił się z pytaniem czy stowarzyszenie może zająć się oczyszczaniem z drzewostanu koryta rzeki Narew.
Pan Pogorzelski stwierdził, iż zadanie to należy do Wojewódzkiego Zarządu Melioracji Wodnych.
Pan Burmistrz stwierdził, iż ta sprawa z oczyszczaniem koryta rzeki Narwi była poruszana z Zarządem i zobowiązano się do pozytywnego załatwienia powyższej sprawy.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż zabierając środki finansowe z przedszkola na szkołę na zakup oleju opałowego może nie wystarczyć do końca roku tych pozostałych środków w kwocie 7 tys. zł na zakup oleju na przedszkolu. Jak mi wiadomo zbierane są dodatkowe środki w kwocie 80 zł od rodziców dzieci przedszkolnych na zakup zabawek do przedszkola. Stwierdziła, iż co sesja robi się zmiany w budżecie gminy i jest ich tyle, że nie wiadomo o co w końcu chodzi.
Pan Wołoszczyk stwierdził, iż w związku z zamkniętym przedszkolem muszą być zaoszczędzone środki i gdzie one są.
Pani Skarbnik stwierdziła, iż w tej uchwale są uwzględnione pozostałe środki na przedszkolu w kwocie 5 tys. zł, które są przeznaczone na zakup oleju na miesiąc grudzień, te 18 tys. zł z przedszkola zostały przeniesione na ogrzewanie szkoły. W przedszkolu nie zaplanowana była nagroda za 40 lat pracy, na którą musieliśmy dokonać przesunięć.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem ilu naszych majstrów robi przy świetlicy w Kowalach i ile ta cała inwestycja ma kosztować.
Pan Burmistrz stwierdził, iż projekt na świetlicę w Kowalach jest realizowany za 13 tys. zł wkładu gminy czyli ¼ wkładu całej inwestycji. Ustaliłem z radą sołecką, że za te środki, które możemy pozyskać do 50 tys. zł możemy jedynie przeznaczyć na wymianę najważniejszych rzeczy. Za ten wkład własny są zatrudnieni pracownicy oraz zakup materiałów do łazienki oraz dokumentacja.
Uchwałę Nr XLVII/315/10 z dnia 28 września 2010r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2010r. przyjęto 15 głosami za i stanowi załącznik do protokołu.
Ad.11.
Pani Sekretarz stwierdziła, iż na poprzedniej sesji zobowiązano nas do przygotowania dwóch projektów uchwał dotyczących sprzedaży działki Nr 98 mp 1 w Doktorcach po byłym Gimnazjum w drodze przetargu oraz sprzedaży powyższej działki za udzieleniem bonifikaty w tym momencie Państwo zadecydują nad jakim projektem uchwały odbędzie się głosowanie.
Pan Przewodniczący zapoznał radnych z podaniem Zarządu Stowarzyszenia ,,Zielona Szkoła’’ w Doktorcach w sprawie przekazania powyższej działki pod w/w stowarzyszenie, powyższe podanie załączono do protokołu.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem do obecnych mieszkańców Doktorc co robimy z działką na której stoi remiza w Doktorcach?
Pan Przewodniczący stwierdził, iż przyjęcie uchwały o przekazaniu działki po byłym gimnazjum dla stowarzyszenia, upoważnia nas do wszczęcia procedur do sprzedaży działki z remizą w Doktorcach.
Projekt uchwały Nr XLVII/316/10 z dnia 28 września 2010r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży nieruchomości i wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przyjęto 15 głosami za.
Uchwała Nr XLVII/316/10 z dnia 28 września 2010r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży nieruchomości i wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości stanowi załącznik do protokołu.
Ad.12.
Projekt uchwały Nr XLVII/317/10 z dnia 28 września 2010r. w sprawie przejęcia od Powiatu Białostockiego zadania polegającego na ,,Utwardzeniu gruntu na działkach nr 90/20, 90/26, 587/3, 240/5 i 240/6 obręb Zawyki, Gm. Suraż dla potrzeb ruchu pieszego w ciągu drogi powiatowej Nr 1508B (Gmina Suraż), przyjęto 15 głosami za.
Uchwała Nr XLVII/317/10 z dnia 28 września 2010r. w sprawie przejęcia od Powiatu Białostockiego zadania polegającego na ,,Utwardzeniu gruntu na działkach nr 90/20, 90/26, 587/3, 240/5 i 240/6 obręb Zawyki, Gm. Suraż dla potrzeb ruchu pieszego w ciągu drogi powiatowej Nr 1508B (Gmina Suraż) i stanowi załącznik do protokołu.
Ad.13.
Projekt uchwały Nr XLVII/318/10 z dnia 28 września 2010r. w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu na realizację zadania pn. ,,Utwardzenie gruntu na działkach nr 90/20, 90/26, 587/3, 240/5 i 240/6 obręb Zawyki, gm. Suraż dla potrzeb ruchu pieszego w ciągu drogi powiatowej Nr 1508 B’’, przyjęto 15 głosami za.
Uchwała Nr XLVII/318/10 z dnia 28 września 2010r. w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu na realizację zadania pn. ,,Utwardzenie gruntu na działkach nr 90/20, 90/26, 587/3, 240/5 i 240/6 obręb Zawyki, gm. Suraż dla potrzeb ruchu pieszego w ciągu drogi powiatowej Nr 1508 B’’ stanowi załącznik do protokołu.
Ad.14.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż nie ma mowy o sprzedaży na Osiedlu w Surażu działek nie uzbrojonych, czy mamy je teraz rozdać za pół darmo, a później i tak będziemy musieli na koszt gminy je uzbroić.
Pan Manoś zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza czy już została wytyczona droga przy Pani Kowalewskiej?
Pan Leszczyński poprosił o zdanie sprawozdania Pana Burmistrza z ostatniego wyjazdu za granicę i co z tej podróży gmina pozyskała.
Pan Danowski stwierdził, iż bardzo długo trwa usuwanie drzewostanu z koryta rzeki Narwi a co zaś tyczy się kolektorów słonecznych to była zgłaszana potrzeba tylko ją nie rozpatrzono.
Pan Wołoszczyk zwrócił się z pytaniem czy sporządzane studium będzie uwzględniało uwagi mieszkańców?
Pan Burmistrz stwierdził, iż w tegorocznym budżecie mamy zaplanowane 100 tys. zł ze sprzedaży działek na Osiedlu ale możemy tą kwotę w części pokryć ze sprzedaży działki w Doktorcach na której stoi remiza. Dwie działki na Osiedlu stykają się bezpośrednio z ulicą Białostocką i one nie wymagają wyprowadzenia dodatkowej infrastruktury gdyż można podłączyć się do ulicy Białostockiej. Na pewno hurtem tych działek nie będziemy sprzedawać ale żeby mieć na uzbrojenie można by było wystawić te dwie działki do sprzedaży.
W sprawie kolektorów słoneczny proponowałem się wstrzymać aby skończyć temat zagrodowych oczyszczalni na terenie gminy. Proponuję aby przed kolektorami słonecznymi zająć się zdjęciem azbestu z dachu z możliwością dofinansowania dla mieszkańców. Stwierdził, iż na poszczególnych etapach sporządzania studium mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi i wnioski. Dokładne szczegóły można będzie uwzględnić w Miejscowym Planie Zagospodarowania. Ten wyjazd za granicę był organizowany przez forum Gmin Wiejskich Województwa Podlaskiego. Gminy jest tylko koszt delegacji i noclegu. Na tych spotkaniach wspólnie z kolegami wymieniamy swoje doświadczenia. Wspólnie z innymi gminami mamy większe szanse na pozyskanie dodatkowych środków dla gminy.
Pan Puziuk poprosił o wstawienie znaku w Zawykach z ograniczeniem prędkości.
Pani Irena Gradkowska- Kuryś-sołtys Rynek stwierdziła, iż komisja jak będzie chodzić po posesjach, powinna zwracać szczególną uwagę właścicielom wolno wałęsających się psów, które są zagrożeniem dla zwierząt i ludzi.
Pan Kowalewski zwrócił uwagę, iż ten sam problem jest na ul. Mostowej u Państwa Maleckich, których pies nie jest zabezpieczony w kojcu.
Pan Sosnowski zwrócił się z pytaniem czy została wyjaśniona sprawa nielegalnego poboru żwiru w Zawykach?
Pan Burmistrz stwierdził, iż ta sprawa w obecności wszystkich zainteresowanych została wyjaśniona.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż był obecny na tym spotkaniu i potwierdza słowa Pana Burmistrza.
Ad.15.
Zapoznano radnych z pismem Krajowej Komisji Wykonawczej Niezależnego Samorządowego Związku Zawodowego Funkcjonariuszy Straży Granicznej o pomoc w dofinansowaniu budowy pomnika upamiętniającego tragiczną śmierć trzech lotników Straży Granicznej, które stanowi załącznik do protokołu.
Radni stwierdzili, iż w tym momencie nie możemy przeznaczyć środków z budżetu na ten cel ze względu na rozpoczęte inwestycje na terenie gminy.
Pani Sekretarz zapoznała radnych z informacją o zaplanowanych zmianach w opłacie za wynajem lokali mieszkaniowych i użytkowych, zgodnie z zaleceniami Regionalnej Izby Obrachunkowej wyodrębniając koszty ogrzewania na każdego użytkownika lokalu, powyższa informacja stanowi załącznik do protokołu. Do tej pory umowne koszty ogrzewania były ujęte w czynszu , po tych zmianach będzie wyliczany koszt rzeczywisty korzystania z ogrzewania.
Ad.16.
Zamknięcie obrad XLVII sesji Rady Miejskiej w Surażu o godz. 1340
Protokołowała: Sylwia Filipczuk
Przewodniczący Rady Miejskiej
Pan Zygmunt Jarmoc
Metryka strony