Protokół z XXIX Sesji Rady Miejskiej

PROTOKÓŁ Nr XXIX/09
z sesji Rady Miejskiej w Surażu w dniu 26.03.2009 r. w siedzibie Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury w Surażu
 
 
Ad. 1.
Obrady otworzył i przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej Pan Zygmunt Jarmoc.
Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad.
W sesji uczestniczyło 15 radnych, Burmistrz Suraża, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, sołtysi oraz zaproszeni goście ( listy obecności stanowią załącznik do protokołu).
 
Ad.2.
Pan Przewodniczący przedstawił następujący porządek obrad dodając dodatkowe dwa punkty dotyczące projektów uchwał w sprawie podjęcia apelu Rady Miejskiej w Surażu oraz w sprawie budowy kompleksu sportowego w ramach programu ,,Moje boisko-ORLIK 2012’’
1. Otwarcie obrad XXIX Sesji Rady Miejskiej w Surażu.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja Burmistrza z podjętych działań między sesjami.
4. Przyjęcie protokołu z obrad XXVIII sesji Rady.
5. Projekt uchwały w sprawie podjęcia apelu Rady Miejskiej w Surażu.
6. Projekt uchwały w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych w Doktorcach.
7. Projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działek położonych na terenie wsi Doktorce.
8.Projekt uchwały w sprawie budowy kompleksu sportowego w ramach programu ,,Moje boisko-ORLIK 2012’’
9. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r.
10. Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Surażu za 2008r.
11.Sprawozdanie z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Surażu.
12. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia i zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Suraż.
13. Interpelacje i zapytania radnych.
14. Sprawy różne i wolne wnioski.
15. Zamknięcie obrad XXIX sesji Rady Miejskiej w Surażu.
 
Ad.3.
Burmistrz Suraża Pan Sławomir Halicki przedłożył informacje z podjętych działań między sesjami. Informacja stanowi załącznik do protokołu.
Ad.4.
Przystąpiono do głosowania protokołu z poprzedniej XXVIII sesji Rady Miejskiej w Surażu. Wynik głosowania 15 głosów za.
 
Ad.5.
Projekt uchwały Nr XXIX/159/09 z dnia 26 marca 2009r. w sprawie podjęcia apelu           Rady Miejskiej w Surażu przyjęto 15 głosami za.
Uchwała Nr XXIX/159/09 z dnia 26 marca 2009r. w sprawie podjęcia apelu Rady Miejskiej w Surażu stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.6.
Projekt uchwały Nr XXIX/160/09 z dnia 26 marca 2009r. w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych w Doktorcach.
Sołtys Doktorc –Pan Andrzej Chraboł zwrócił się z pytaniem kiedy zostanie nadany tej drodze numer i kiedy przewiduje się remont tej drogi?
Mieszkańcy Doktorc stwierdzili, iż ta droga jest nie do przejazdu i w dalszym ciągu jej stan się pogarsza.
Pan Wysocki stwierdził, iż uchwała w sprawie remontu tej droga została przegłosowana oczekujemy jedynie na wykonanie uchwały ze strony Pana Burmistrza.
Pan Burmistrz stwierdził, iż została rzeczywiście podjęta ta uchwała w związku ze złożeniem wniosku do RPO o dofinansowanie tej drogi. Nie dostaliśmy jednak środków na ten cel ze względu że przekraczamy wskaźnik na jednego mieszkańca. W związku z czym natychmiast złożyliśmy wniosek dotyczący tej samej drogi o dofinansowanie do Schetynówki. Odrzucono jednak wniosek ze względu na brak numeru drogi. Robimy wszystko aby nadać ten numer drodze. Jak na nasz budżet robimy bardzo dużo i mieszkańcy oczekują coraz więcej. Jest plan wieloletni trzymajmy się tych zadań z planu. Dlatego potrzebne są pieniądze na wkład własny które będą pochodzić ze sprzedaży działek w Surażu, liczę że rada podejmie uchwałę o sprzedaży działek w Doktorcach, które to środki będą przeznaczone wyłącznie na drogę w Doktorcach.
Uchwałę nr XXIX/160/09 z dnia 26 marca 2009r. w sprawie zaliczenia drogi do kategorii dróg gminnych w Doktorcach przyjęto 15 głosami za i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.7.
Projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działek położonych na terenie wsi Doktorce.
Pan Wołoszczyk stwierdził, iż przed podjęciem tej uchwały należy wystąpić o opinię mieszkańców Doktorc.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż w przypadku sprzedaży działek na terenie Suraża nie pytano się mieszkańców o ich zdanie i zgodę.
Pan Wysocki stwierdził, iż chcemy jedynie aby tę sprawę odłożyć na następną sesję, a w międzyczasie zorganizować spotkanie sołeckie i uzyskać zgodę na sprzedaż tych działek.
Pan Burmistrz stwierdził, iż środki są te potrzebne do tej inwestycji drogowej w Doktorcach. Nadmienił, iż na zebraniu w Doktorcach mieszkańcy sami zaproponowali aby pozostawić budynek szkolny, a świetlicę i teren wokół świetlicy należy sprzedać. Na tzw. ogrody w Doktorcach są złożone podania chęci kupna przez samych mieszkańców Doktorc.
Sołtys Doktorc stwierdził, iż nie wierzę w zapewnienia Pana Burmistrza, gdyż dużo Pan obiecuje, a nic z tego nie realizuje. Proszę o zapewnienia na piśmie.
Pan Leszczyński stwierdził, iż ta wcześniejsza uchwała jasno mówiła przechodzi wniosek do Schetynówki 50 na 50 to tylko wówczas tą inwestycję realizujemy. Jak Państwo tak będą do tej sprawy podchodzić to nigdy nie dojdzie do porozumienia w tej kwestii.
Pan Przewodniczący złożył wniosek formalny aby tą kwestię sprzedaży tych działek przenieść na następną sesję.
Przystąpiono do głosowania tegoż wniosku: 14 radnych za przy jednej osobie nieobecnej.
 
Ad.8.
Projekt uchwały Nr XXIX/161/09 z dnia 26 marca 2009r. w sprawie budowy kompleksu sportowego w ramach programu ,,Moje boisko – ORLIK 2012’’
Pan Burmistrz stwierdził, iż staram się szukać środków zewnętrznych na inwestycje na naszym terenie. W tym momencie jest możliwość pozyskania 833 tys. zł z zewnątrz więc należy z tego skorzystać. Naciskają nas z Ministerstwa z Urzędu Marszałkowskiego abyśmy przystąpili do tego projektu. Ten ostatni obiekt oświatowy w gminie wymaga zagospodarowania i wykończenia całego zaplecza szczególnie na uporządkowanie parkingu drogi dojazdowe do szkoły. Mamy również złożony wniosek do Stowarzyszenia na termomodernizację budynku szkoły. Trzeba dzieciom i mieszkańcom stworzyć jak najlepsze warunki do nauki. Z tych boisk będą korzystać nie tylko dzieci ale też i mieszkańcy, sportowcy. Środki na ten cel będą pochodzić ze zwrotu środków za przepompownię w Średzińskich kwota 243 tys. ale dalej jest to kwota fikcyjna. Wiem że te środki można przeznaczyć na inny cel jak np. na zakup wozu strażackiego. Ja mogę ze swojej strony obiecać Państwu, że postaram się pozyskać środki na ten cel. Mamy też wolne środki, które możemy dołożyć do Orlika.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza ile przybyło nowych miejsc pracy w związku z promocją sportową klubu Znicz? Nadmienił, iż na walnym zebraniu strażaków była mowa o zakupie nowszego samochodu strażackiego, gdyż ochrona przeciwpożarowa leży w kwestii Pana Burmistrza. Stwierdził, iż dlatego Ministerstwo dzwoni i naciska gdyż nie ma jeleni do tej roboty bo teraz jest kryzys, a znaleźli jelenia w Surażu i będą dzwonić bo nie ma chętnych do tej inwestycji. Pan na tamtej sesji mówił o kwocie 120 tys. nie więcej ja przystałem na to, ale w tym momencie gdy kwota jest wyższa jestem za nie. Jeżeli nie dostaniemy zwrotu tych środków za przepompownię w Średzińskich to będziemy i tak musieli brać kolejny kredyt gdyż nie będzie mowy o wycofaniu się, jak dostaniemy środki od Ministerstwa. Apeluję do Rady aby odpowiedzialnie przemyśleć tą sprawę.
Pan Stypułkowski stwierdził, iż ten projekt w tym roku będzie jeszcze realizowany, ale czy w dalszych latach to jest duży znak zapytania i dlatego należy z tej szansy skorzystać.  Przy naszym wkładzie 165tys. bo tyle musimy maksymalnie zainwestować możemy pozyskać 833 tys.
Pan Wołoszczyk stwierdził, iż te środki za zwrot przepompowni w Średzińskich powinno się przeznaczyć na remont autokaru szkolnego.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż jest to możliwość jedna z niewielu na pozyskanie tych środków i należy wziąć to pod uwagę.
Pan Danowski stwierdził, iż jak ma wybierać między samochodem strażackim, a orlikiem to wybieram wóz strażacki.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż resztę pieniędzy z przepompowni można przeznaczyć na zakup wozu strażackiego, a resztę środków Pan Burmistrz pozyska z zewnątrz.
Pani Chodorowska zwróciła się z pytaniem do Pana Burmistrza czy jeśli zgodzimy się na tego orlika i jak nie dostaniemy pieniędzy z zewnątrz (833 tys. zł) czy będziemy zobowiązani dalej robić w tym zakresie.
Pan Burmistrz odpowiedział, iż nie będziemy zobowiązani wówczas do robienia tej inwestycji wyłącznie ze swoich środków.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż koniecznie należy zapewnić środki w budżecie na uzbrojenie działek na Osiedlu przeznaczonych do sprzedaży. Wówczas pieniądze, które wpłynął ze sprzedaży tych działek będzie można te przeznaczyć na zakup samochodu strażackiego, na ul. Zagumienną.
Uchwałę Nr XXIX/161/09 z dnia 26 marca 2009r. w sprawie budowy kompleksu sportowego w ramach programu ,,Moje boisko – ORLIK 2012’’przyjęto 9 głosami za, 3 osoby przeciw, 3 osoby się wstrzymały i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.9.
Projekt uchwały Nr XXIX/162/09 z dnia 26 marca 2009r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż sesję wcześniej prosiłam aby w części opisowej uwzględniać opis z czego środki są zabierane i na co są przeznaczane. Nadmieniła, iż te 19tys. 200zł zmniejsza się wydatki w dziale 926 z kolei w projekcie budżetu w dziale 926 jest tylko 50 tys. na Znicz.
Pani Skarbnik stwierdziła, iż ta kwota 19 tys. 200zł została przeznaczona na dokumentację Orlika ta kwota weszła w paragraf 6059 końcówka się zmieniła ponieważ jest to inwestycja dofinansowana ze środków unijnych i z krajowych. One były wprowadzone na tamtej sesji i wpisane w zadania inwestycyjne budowa Orlika. Zmienił się załącznik limity wieloletnie na programy inwestycyjne, inwestycja Orlika weszła w załącznik ,,zadanie inwestycyjne rok 2009’’. Orlik wynosi łączne nakłady finansowe 135.552 mln dochody własne 202.502mln, 333 dochody z Ministerstwa Sportu i Turystyki, 500tys środki unijne.
Uchwałę Nr XXIX/162/09 z dnia 26 marca 2009r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r. przyjęto 14 głosami 1 przeciw i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.10.
Zapoznano radnych ze sprawozdaniem z działalności oraz z dochodów i wydatków Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Surażu.
Pan Przewodniczący złożył propozycję aby mieszkańców Suraża zwolnić z opłaty za wynajem naczyń w Domu Kultury gdyż te naczynia były zakupione za pieniądze mieszkańców Suraża. Nadmienił, iż w sołectwach nie pobiera się opłat za wypożyczenie naczyń.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż naczynia w Surażu zakupiono za odsetki wpłat na kanalizację, tylko ile osób wpłaciło na tą kanalizację. W imię czego mają korzystać ci, którzy nie wpłacili za kanalizację? Należy wziąć pod uwagę, iż naczynia się tłuką i za co będą dokupywane.
Pani Marzanna Chodorowska stwierdziła, iż za te pieniądze szczególnie były dokupywane nowe naczynia w miarę potrzeb, zostały zakupione szafki do kuchni.
Radni w tym wypadku zaproponowali aby pobierać jedynie kaucje w wysokości 100zł za wypożyczenie naczyń i z niej potrącać za zniszczone naczynia.
Radni ustalili, iż zwalnia się z opłaty naczyń tylko tych mieszkańców Suraża, którzy wpłacili na kanalizację.
 
Ad.11.
Zapoznano radnych ze sprawozdaniem z działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Surażu za okres styczeń-grudzień 2008r.
Pan Laskowski stwierdził, iż co nam z tego sprawozdania i tak nie wiemy komu wypłaca się te środki.
Pani Sekretarz stwierdziła, iż te środki otrzymują tylko ci którzy spełniają kryteria finansowe.
Pani Chodorowska zwróciła się z pytaniem czy wydatki w zakresie zadań własnych gminy Ośrodka Pomocy w pkt 4 świadczenia pieniężne na zakup artykułów żywnościowych czy w to wchodzi dożywianie dzieci w szkole czy posiłki wydawane podopiecznym. Zwróciła się z pytaniem jaki punkt wydawania i przygotowywania posiłków wyposażono w sprzęt.
Pani Sekretarz stwierdziła, iż w ten sprzęt zakupiono do kuchni w szkole, a pkt 4 obejmuje dożywianie dzieci i panie dla których donosi się posiłki.
Pan Laskowski zwrócił się z pytaniem ile z terenu gminy jest osób w Domu Starców finansowanych z naszych środków.
Pani Sekretarz stwierdziła, iż w tym momencie przebywa jedna osoba z Końcowizny ale niebawem dojdzie kolejna osoba.
 
Ad.12.
Projekt uchwały Nr XXIX/163/09 z dnia 26 marca 2009r. w sprawie przyjęcia i zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Suraż przyjęto 13 głosami za przy 2 nieobecnych.
Uchwała Nr XXIX/163/09 z dnia 26 marca 2009r. w sprawie przyjęcia i zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Suraż stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.13.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza co w sprawie koszy i przyłączy do kanalizacji, dlaczego jeszcze do tej pory nie została podpisana umowa na wodę z Juchnowcem, dlaczego w swoim zakresie remontujemy budynek przystanku w Surażu, czy jest gotowy cennik do przyłączy za wodociągi. Należy szczególnie zwrócić uwagę i skonsultować się z Doktorcami w sprawie wynajmu budynku po byłym gimnazjum w Doktorcach. Co w sprawie odszkodowania za padnięte kurczęta dla Pani Sianko. Jeżeli zapłacono to proszę o wstawienie i montaż dodatkowego agregatu w Średzińskich w celu zabezpieczenia mieszkańców w wodę w razie awarii prądu. Zwrócił uwagę iż w budżecie w zadaniach inwestycyjnych na 2009r. są ujęte środki w wysokości 50 tys. zł na rewitalizację rynków. Popieram w 100% Panią Chodorowską w sprawie uzbrojenia działek na Osiedlu przeznaczonych do sprzedaży.
Pan Danowski zwrócił się z pytaniem co w sprawie baterii słonecznych i o co chodzi z monografią Suraża?
Pan Puziuk zwrócił się z pytaniem kiedy będzie robiony Plan Odnowy Miejscowości Zawyk.
Pan Burmistrz stwierdził, iż po spotkaniu z sołtysami rozpoczęliśmy akcje wstawiania koszy na odpady. O skończonej umowie z Juchnowcem dowiedziałem się dopiero w lutym, ani wodociągi ani księgowość nie poinformowała mnie o tym wcześniej. Natychmiast pojechałem do Juchnowca w tej sprawie. Przystanek w Surażu jest remontowany dlatego że mamy dodatkowych pracowników na pracach interwencyjnych, a jest też chętny następny najemca do tego lokalu. W sprawie przyłączy do wody zobowiązałem na piśmie pracowników wodociągu do zrobienia przeszkolenia.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem czy zrobią te uprawnienia, bo ja już 5 rok walczę o to.
Pan Burmistrz stwierdził, iż skoro nie dociera do nich ustnie do dostają polecenia na piśmie z tego potem rozliczę. W sprawie wydzierżawienia budynku po byłym gimnazjum jest chętny dzierżawca Pan Janusz Laskowski dla którego zaproponowałem kwotę za miesiąc ponad 5 tys., ale pod warunkiem dłuższej dzierżawy na 10 lat. W sprawie odszkodowania za padnięte kurczęta udało się nam załatwić sprawę polubownie zwalniając Panią Annę Sianko za podatek i za wodę. Kwota 50 tys. zł przeszła z ubiegłego roku na ten rok z przeznaczeniem na dokumentację na te dwa rynki. Co tyczy się uzbrojenia działek na Osiedlu to skąd na to weźmiemy pieniędzy i czy te działki na pewno sprzedamy w wyższej cenie. Trzeba by było przeznaczyć około 100 tys. w budżecie na ten cel. Do Urzędu nie zgłosiły się osoby zainteresowane w kwestii baterii słonecznych.
Monografia Suraża to jest książka, która ma na celu opisać całą historię Suraża. Jest ta książka potrzebna ze względu na duże zainteresowanie Surażem. W tym roku pracuje nad nią dwóch historyków, jeden z nich został zatrudniony w Domu Kultury z Urzędu Pracy. Chciałbym pod koniec roku lub też pod koniec kadencji wydać taką książkę. Plan Odnowy Zawyk był opracowany w poprzedniej kadencji. Trzeba się zastanowić jaka jest najpilniejsza potrzeba na terenie Zawyk i skąd można by pozyskać środki na konkretny cel oprócz oczywiście drogi powiatowej. Wówczas sporządza się taki Plan.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż jak mieszkańcy Doktorc nie dojdą do porozumienia w sprawie sprzedaży działek na ich terenie. To należy przesunąć te środki, które są przeznaczone na drogę w Doktorcach na drogę w Zawykach Fermie.
 
Ad.14.
Zapoznano radnych z podaniem pana Marka Kamińskiego w sprawie zabezpieczenia lub przesunięcia wystającego kabla wysokiego napięcia na jego posesji.
Pan Marek Kamiński stwierdził, iż ten kabel stwarza ogromne zagrożenie dla mnie i mojej rodziny.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż taka inwestycja wymaga przerwania dostawy wody na kilka dni.
Pan Burmistrz stwierdził, iż taka rzecz nie może czekać i należy jak najszybciej zrobić z tym porządek. Rozważałem dwie możliwości w tej sprawie po przez przeprowadzenie tego kabla po słupach nad powierzchnią ziemi, wkopanie głębiej tego kabla wymaga przedłużenia a co za tym idzie dużych kosztów. Na razie spróbujemy wkopać go głębiej.
Zapoznano radnych z odwołaniem mieszkańców z ulicy Tatarskiej w sprawie naprawy tejże ulicy.
Pan Burmistrz stwierdził, iż od 1 kwietnia będziemy mieli z Urzędu Pracy kogoś kto umie układać bruk i on naprawi te uszkodzenia na tej ulicy.
Zapoznano radnych z podaniem Niepublicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Surażu w sprawie wynajęcia na działalność medyczną dwóch pomieszczeń mieszczących się w budynku byłego Gimnazjum w Doktorach.
Pan Leszczyński zaproponował możliwość wynajmu tych pomieszczeń ale po 15 zł za m2 a nie po 15 gr za metr. Radni poparli propozycję Pana Leszczyńskiego.
Zapoznano radnych z rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Podlaskiego w sprawie stwierdzenia nieważności dwóch uchwał: uchwały Nr XXVII/150/09 Rady Miejskiej w Surażu z dnia 10 lutego 2009r. w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Suraż na lata 2008-2011 oraz uchwały Nr XXVII/151/09 Rady Miejskiej w Surażu z dnia 10 lutego 2009r. w sprawie uchwalenia Planu Gospodarki Odpadami dla Miasta i Gminy Suraż na lata 2008-2011 z powodu braku przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko na oba te programy.
Pani Wanda Łapińska zwróciła się z pytaniem do Pana Burmistrza czy zostały poczynione kroki co do ulicy Zagumiennej.
Pan Burmistrz stwierdził, iż na wcześniejszej sesji była przedstawiona koncepcja tej drogi, który został skrytykowany przez radnych z zaproponowaniem nowych wymiarów drogi. Nadmienił, iż w budżecie na ten rok są przewidziane środki na wykup tych działek pod drogę. Możemy w tym momencie rozpocząć wykup tych 6 działek przy zakładanym zwężeniu tej drogi.
Pani Wanda Łapińska stwierdziła, iż przy wymianie słupów telekomunikacyjnych został uszkodzony polbruk w chodnikach.
Pan Burmistrz stwierdził, iż w tej sprawie został poinformowany Powiatowy Zarząd Dróg.
 
Ad.15.
Zamknięcie obrad XXIX sesji Rady Miejskiej w Surażu o godz. 1315
 
 

Protokołowała:

 S. Filipczuk 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej
                                                                             Pan Zygmunt Jarmoc
 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Surażu

Wytwarzający/odpowiadający: Marek Uszyński

Wprowadzający: Marek Uszyński

Data wprowadzenia: 2009-04-28

Data modyfikacji: 2009-04-28

Opublikował: Marek Uszyński

Data publikacji: 2009-04-28