Protokół z XXXVIII sesji
PROTOKÓŁ Nr XXXVIII/09
z sesji Rady Miejskiej w Surażu w dniu 30.12.2009 r. w siedzibie Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury w Surażu
Ad. 1.
Obrady otworzył i przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej Pan Zygmunt Jarmoc.
Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad.
W sesji uczestniczyło 15 radnych, Burmistrz Suraża, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, sołtysi oraz zaproszeni goście ( listy obecności stanowią załącznik do protokołu).
Ad.2.
Pan Przewodniczący przedstawił następujący porządek obrad:
1. Otwarcie obrad XXXVIII Sesji Rady Miejskiej w Surażu.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja Burmistrza z podjętych działań między sesjami.
4. Przyjęcie protokołu z obrad XXXVII sesji Rady.
5. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r.
6. Projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Suraż na rok 2010.
7. Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia planów pracy Rady Miejskiej Surażu i stałych komisji Rady.
8. Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Suraż z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2010.
9. Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej za 2009r.
10. Sprawozdanie z działalności Komisji ds. Gospodarki i Budżetu za 2009r.
11. Informacja Burmistrza z realizacji uchwał podjętych przez Radę Miejską w Surażu w 2009r.
12. Interpelacje i zapytania radnych.
13. Sprawy różne i wolne wnioski.
14. Zamknięcie obrad XXXVIII sesji Rady Miejskiej w Surażu.
Radni Rady Miejskiej w Surażu porządek obrad przyjęli 15 głosami jednogłośnie.
Ad.3.
Burmistrz Suraża Pan Sławomir Halicki przedłożył informacje z podjętych działań między sesjami. Informacja stanowi załącznik do protokołu.
Ad.4.
Przystąpiono do głosowania protokołu z poprzedniej XXXVII sesji Rady Miejskiej w Surażu. Wynik głosowania 15 głosów za.
Ad.5.
Projekt uchwały Nr XXXVIII/200/09 z dnia 30 grudnia 2009r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r.
Pan Danowski zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza, czy zostały zainstalowane przepływomierze w budynku po byłym gimnazjum w Doktorcach.
Pan Burmistrz stwierdził, iż nie ma potrzeby montowania tych przepływomierzy gdyż na ogrzewanie tego budynku zużyto tylko 4 tys. litrów oleju opałowego.
Pan Leszczyński stwierdził, iż temat tej szkoły trwa dwa lata, prosiłem aby znaleziono dzierżawcę, a w dalszym ciągu dokładamy do ogrzewania tego pustego budynku. Nadmienił, iż za drogą w Doktorach byłem jak najbardziej ale za ogrzewaniem pustego budynku jestem przeciw.
Sołtys Doktrorc Pan Andrzej Chraboł stwierdził, iż gmina nie zbankrutuje jak wyłoży 10 tys. na ogrzewanie tego budynku.
Pan Stypułkowski zwrócił się z pytaniem czy ta osoba Pana Wysockiego w dalszym ciągu jest zainteresowana wydzierżawieniem tego budynku, jeżeli nie to moja propozycja jest taka, żeby spuścić wodę z centralnego ogrzewania, a w jednej z sal zamontować grzejniki elektryczne do użytku mieszkańców Doktorc, gdyż jest nie do pomyślenia wydawanie dwa razy do roku po 10 tys. zł na ogrzewanie pustostanu.
Pan Wysocki stwierdził, iż dzierżawca dalej jest zainteresowany, ale jak się nie rozwiąże kwestii świetlicy wiejskiej to nie ma mowy o umowie. Co zaś tyczy się ogrzewania tego budynku to temperatura w budynku jest najniższa, a suma nie jest aż tak wygórowana jak na budżet gminy.
Pan Leszczyński stwierdził, iż należy racjonalizować nasze wydatki w budżecie. Nie jestem przeciwko Doktorc tylko głupocie.
Pan Laskowski zaproponował aby zrobić specjalny punkt na sesji w sprawie Doktorc.
Uchwałę Nr XXXVIII/200/09 z dnia 30 grudnia 2009r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r. przyjęto 14 głosami za, 1 osoba przeciw i stanowi załącznik do protokołu.
Ad.6.
Projekt Uchwały Nr XXXVIII/201/09 z dnia 30 grudnia 2009r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Suraż na rok 2010.
Zapoznano radnych z pozytywną opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej... i stanowi załącznik do protokołu.
Pan Stypułkowski stwierdził, iż Pan Burmistrz nie traktuje nas poważnie, gdyż nie uwzględnił naszych poprawek w projekcie budżetu na 2010 r. Wskazał Pan że zostawił budżet w podległych jednostkach gminie na poziomie ubiegłego roku jednak nie dotyczy to Urzędu i Domu Kultury, którymi Pan zarządza. Tam Pan oszczędności nie szuka, oszczędza Pan na Klubie Znicz. Komisja Rewizyjna wniosła o zabezpieczenie środków na remont łazienek w Przedszkolu oraz o zwiększenie środków w kwocie 80 tys. zł na Klub Znicz i tych poprawek Pan nie naniósł. Działalność Klubu została zwiększona o sekcję tenisa stołowego ,dużo młodzieży uczestniczy w sporcie poza zajęciami lekcyjnymi. Liczy Pan, że będziemy z Panem Piotrem Zarzeckim dokładali własne prywatne pieniądze i udzielali się społecznie, niestety tak nie będzie.
Pani Chodorowska przewodnicząca Komisji ds. Gospodarki i Budżetu stwierdziła, iż mamy dużo zastrzeżeń do tegoż budżetu i w naszym przypadku nie uwzględniono naszych propozycji. Stwierdziła, iż planuje się że deficyt budżetu będzie wynosił 340 tys. zł, to nie jest prawda gdyż deficyt będzie wynosił 849 tys. zł., bo planuje się 500 tys. zł. z wpływu za Orlik. Następną sprawą w/w uchwale jest upoważnienie kierowników jednostek do dokonywania zmian. Stwierdziła, iż w porównaniu z budżetem gminy z 2008r. a z rokiem 2010 doszło do strasznych anomalii, gdyż w administracji wzrosło o 283 tys. 642 zł. przy dzisiejszym kryzysie. Nadmieniła, iż w dalszym ciągu dokładamy coraz więcej do wodociągów w tym budżecie planuje się przekazać 65 tys. 960 zł. Następna sprawa to zwiększenie kosztów na szkołę, planuje się zatrudnienie w szkole podstawowej 11 nauczycieli, 5 osób obsługi w gimnazjum zatrudnia się 11 nauczycieli i 1 osobę obsługi oraz 1 osobę w stołówce szkolnej. Z informacji złożonej przez Dyrektora we wrześniu wynika , iż są zatrudnione: 1 księgowa, 2,5 etatu woźnej w szkole, 1 kucharka, 1 konserwator, to jest w sumie 5,5 etatu. Skąd się bieżę w tej chwili 7 etatów obsługi, jeśli będziemy aż tak rozdmuchiwać zatrudnienie to nic nie zrobimy. Należy zwrócić uwagę na prognozowaną spłatę kredytu, w roku 2008 zapłaciliśmy 16 tys. odsetek, na rok 2009 planujemy 60 tys. odsetek od kredytu, a na rok 2011- 80 tys. zł odsetek zakładając że w roku 2010 będziemy mieli zysk 350 tys. zł. Pytam z czego przy tak rozdmuchanym budżecie zrobimy drogę w Doktorcach. Nadmieniła, iż chwalimy się, że deficyt mamy tylko 340 tys zł ale oprócz tego bierzemy jeszcze 275 tys dalej kredytu na pokrycie tamtego kredytu, co to za sens brać kolejny kredyt płacić odsetki po to żeby spłacać kolejne kredyty.
Pan Leszczyński poparł całkowicie Panią Chodorowską. Stwierdził, iż po likwidacji Gimnazjum w Doktorcach więcej w chwili obecnej płacimy na szkoły niż wcześniej, gdzie w takim razie te zapowiadane oszczędności. Nadmienił, iż jak najbardziej jest za sportem młodzieży, ale takim gdzie nauczyciele poza lekcjami pracują z tą młodzieżą. Wtedy jak najbardziej trzeba tych nauczycieli wspierać finansowo. Proponuję jeszcze wyodrębnić koszt autokaru szkolnego z wyjazdów na rozgrywki Klubu Znicz. Chcę wiedzieć ile wydajemy na dowóz dzieci do szkoły a ile na Klub Znicz. Co do administracji to nie podoba mi się to że bez naszej zgody jest zatrudniana dodatkowa osoba do księgowości.
Pani Chodorowska prosiła o zwrócenie uwagi na płace kucharki w stołówce szkolnej, które w stosunku do roku 2008 wzrosły o 8 tys. na jedną osobę.
Pan Przewodniczący Zygmunt Jarmoc stwierdził, iż Klub Znicz jest uczniowskim klubem i podlega pod Dyrektor szkoły.
Pan Leszczyński stwierdził, iż chcę znać jedynie realne koszta poniesione oddzielnie na dowóz dzieci i oddzielnie na klub Znicz. Co do wodociągów jest mi przykro, że Pan Burmistrz nic nie robi w tym kierunku, gdyż w tym momencie mamy najdroższą wodę w Polsce. Należałoby szukać dodatkowych odbiorców lub przekazać wodociągi w obce ręce.
Pan Burmistrz stwierdził, iż nic nie dzieje się bez wiedzy Państwa, jeżeli wzrasta zatrudnienie to zazwyczaj jest to czymś umotywowane. Jeżeli zatrudniamy kogoś dodatkowego w Urzędzie to w pierwszej kolejności słucham was, a później sugestie referatów które się nie wyrabiają i proszą o do trudnienie dodatkowych osób do pomocy. Od przyszłego tygodnia czeka nas kontrola finansowa z RIO, zależy mi na tym żeby nie było za dużo zaleceń i nieprawidłowości, dlatego musimy usprawnić pracę w Urzędzie, a to jest związane z zatrudnieniem dodatkowej osoby w księgowości. Stwierdził iż wnioski na środki unijne piszemy we własnym zakresie nie wydajemy pieniędzy na zewnątrz. Odnośnie zapisu dokonywania zmian w planie wydatków przekazywanie kierownikom jednostek budżetowych uprawnień do dokonywania przeniesień w planie wydatków, Państwo mnie do tego upoważniacie i mogę obiecać, że za wszystko będę odpowiadał sam. Proszę Państwa o wypowiedzenie się w kwestii drogi w Doktorcach, bo na najbliższej sesji będziemy musieli ją wprowadzić do budżetu. Do kolejnej sesji postaramy się poszukać oszczędności aby wygospodarować pieniądze na tą drogę. Jeżeli będzie sytuacja trudna to będę musiał odmówić pracownikom przewidzianych na około 2% podwyżek.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż weszło już Rozporządzenie Ministra Kultury które mówi, iż nie ma potrzeby oddzielania biblioteki od Domu Kultury i w dalszym ciągu będzie dofinansowana. Namieniłą, iż w tym budżecie zaplanowane są środki w dalszym ciągu na ul. Zagumienną, a ja proponuję przeznaczyć te środki na uzbrojenie działek na Osiedlu z stamtąd byłyby pieniądze na przyszłe inwestycje. Proponuję aby w administracji zabezpieczyć wzrost płac o 3 % plus pochodne od tych płac, a tą różnicę przeznaczyć na drogę w Doktorcach. Natomiast w szkole proponuję zmniejszyć wydatki i ograniczyć zatrudnianie dodatkowej obsługi, a zwiększyć zakres księgowej do prowadzenia norm żywienia w stołówkach szkolnych.
Pani Dyrektor Zespołu Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych stwierdziła, iż wzrost płac w stołówce szkolnej jest spowodowany wypłatą nagrody jubileuszowej oraz przewidzianym wzrostem płac o 2,5%. Liczba osób zatrudnionych w obsłudze szkoły podstawowej i gimnazjum na dzień dzisiejszy wynosi 2,5 etatu woźnej, 1 etat kucharki, 1 etat konserwatora w administracji ¼ etatu inspektora BHP i PPOŻ, 1 etat księgowej. W projekcie budżetu na rok 2010 zwracałam się o prośbę o umożliwienie zwiększenia o 0,5 etatu w obszarze woźnej. Od tego roku ruszamy z całkowitą elektroniczną obsługą księgowości, nie ma wokół nas takiej szkoły w której nie ma sekretarki, u nas te zadania są podzielone miedzy mną, zastępcą i księgową, nie ma też takiej szkoły gdzie w placówkach zbiorowego żywienia nie ma intendentki. W związku z czym nie jesteśmy w stanie prowadzić norm żywienia we własnym zakresie, dlatego potrzeba jest do trudnienia dodatkowej osoby. Ten brak personelu powoduje, że nie jesteśmy w stanie udostępnić hali sportowej dla młodzieży i mieszkańcom gminy poza lekcjami. Te pół etatu, o które proszę Państwa w pełni zabezpieczy braki w etacie woźnej oraz intendentki.
Pan Danowski zwrócił się z pytaniem co z przystankiem w Surażu wydano pieniądze i dalej jest zamknięty.
Pan Leszczyński jestem przeciwny zwiększeniu etatu w szkole mogę jedynie wskazać kto z obecnych pracowników może te obowiązki przejąć.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż w sprawie wzrostu płac w stołówce szkolnej to płace w stosunku do lat 2008-2009r. wzrosły o 17%, a 2009-2010 r. wzrosną o 13%. Jeśli chodzi o sprzątaczki w szkole to pytam, po co rano są obecne wszystkie sprzątaczki one powinny wykonywać swoją pracę po zajęciach lekcyjnych gdy nie ma już dzieci w szkole, obecna powinna być tylko jedna woźna do włączania dzwonków. Etatów możemy narobić tylko proszę mi wskazać z czego.
Pani Sekretarz stwierdziła, iż ten budżet jest taki jak powinien, tam są tylko działy, rozdziały i paragrafy a na co te pieniądze przeznaczymy to Państwo zdecydują. Wnioski Komisji nie były ujęte w tym projekcie budżetu z uwagi na to że były rozbieżne, wobec powyższego to na dzisiejszej sesji Państwo powinni dojść do konsensusu i uzgodnić na co przeznaczamy środki. Na kolejnej sesji będziemy mogli w formie zmian w budżecie uwzględnić Państwa wnioski ale takie wytyczne należy w tej chwili przedłożyć i zapisać w protokole.
Pan Burmistrz stwierdził, iż z powodu tych rozbieżności wśród członków komisji i moich argumentacji od jutra uruchamiam wniosek o pozyskanie środków na klub. Indywidualnie dokładałam do klubu sportowego Znicz. Nie można w 100% sfinansować całego zadania tylko z miejscowego budżetu, należy też pozyskiwać środki z zewnątrz. Czekają nas w następnym roku potwornie duże inwestycje, dlaczego nikt nie zauważył ile środków z zewnątrz spłynęło do gminy. Zawsze będzie brakować na coś i albo zaciskamy pasa i szukamy oszczędności wszędzie, a nie tylko jak wskazano w administracji i w szkole.
Pan Owsiejczuk stwierdził, iż zlikwidowaliśmy szkołę w Zawykach dla oszczędności, zamknęliśmy gimnazjum w Doktorcach też dla oszczędności ale co roku więcej do szkoły w Surażu dokładamy. Autokar szkolny w tym momencie psuje się i znowu trzeba myśleć o nowym sprzęcie.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż należy przychylić do wypowiedzi Pana Burmistrza i przyjąć budżet w takim kształcie jakim teraz jest z możliwością wprowadzenia zmian w styczniu.
Pan Owsiejczuk stwierdził, iż co sesja to zmiana w budżecie, co to jest za budżet?
Pan Laskowski zaproponował przeniesienie na następną sesję uchwalenie tego budżetu.
Pani Skarbnik stwierdziła, iż najlepszym wyjściem będzie przyjęcie tego budżetu z uwzględnieniem Państwa propozycji i naniesienia ich na sesji styczniowej w zmianach budżetu.
Pani Dyrektor Zespołu Szkół... stwierdziła, iż uwzględniając remont dwóch łazienek w przedszkolu trzeba wziąć pod uwagę koszt zrobienia jednej łazienki w cenie 30 tys. zł. i trzeba tylko taką kwotę zabezpieczyć, bo cząstkowe kwoty nie załatwią całkowitego remontu łazienki.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż zatwierdzimy ten budżet ale pod warunkiem że w styczniu na posiedzeniach komisji przedstawi się zmiany w budżecie uwzględniające nasze wnioski i uwagi, które szczególnie dotyczyły wzrostu płac administracyjnych 3% bez zatrudniania dodatkowych osób w administracji i w szkole, a te pieniądze przeznaczyć na drogę w Doktorcach. Należy też na tym spotkaniu przedstawić dobry plan zadań inwestycyjnych na rok 2010 oraz zaplanowane środki na ulicę Zagumienną przesunąć na pilniejsze sprawy, a będziemy tą inwestycję realizować wówczas gdy sprzedamy działki na Osiedlu.
Stwierdziła, iż cena zaproponowana przez Panią Dyrektor na remont łazienek jest bardzo wygórowana, a pieniądze na ten remont niech Pani Dyrektor wygospodaruje z własnych środków.
Pani Dyrektor stwierdziła, iż wykonanie łazienki domowej jest o wiele tańsze niż remont łazienki w przedszkolu gdyż materiał powinien być z atestem. Remont tych łazienek obejmował by wymianę całej sieci hydraulicznej, gdyż są nieszczelne i z własnych środków nie jestem w stanie zrobić tego remontu.
Uchwałę Nr XXXVIII/201/09 z dnia 30 grudnia 2009r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Suraż na rok 2010 przyjęto 11 głosami za, 2 osoby przeciw i 2 osoby się wstrzymały i stanowi załącznik do protokołu.
Ad.7.
Projekt uchwały nr XXXVIII/202/09 z dnia 30 grudnia 2009r. w sprawie zatwierdzenia planów pracy Rady Miejskiej w Surażu przyjęto 15 głosami za.
Uchwała Nr XXXVIII/202/09 z dnia 30 grudnia 2009r. w sprawie zatwierdzenia planów pracy Rady Miejskiej w Surażu, stanowi załącznik do protokołu.
Ad.8.
Projekt uchwały Nr XXXVIII/203/09 z dnia 30 grudnia 2009r. w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Suraż z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2010, przyjęto 15 głosami za.
Uchwała Nr XXXVIII/203/09 z dnia 30 grudnia 2009r. w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Suraż z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego w roku 2010, stanowi załącznik do protokołu.
Ad.9.
Zapoznano radnych ze sprawozdaniem Komisji Rewizyjnej za 2009r.
Radni nie wnieśli żadnych uwag ani zastrzeżeń.
Ad.10.
Zapoznano radnych ze sprawozdaniem Komisji ds. Gospodarki i Budżetu za 2009r.
Radni nie wnieśli żadnych uwag ani zastrzeżeń.
Ad.11.
Zapoznano radnych ze informacją Burmistrza Suraża z realizacji uchwał podjętych przez Radę Miejską w Surażu w 2009r.
Radni nie wnieśli żadnych uwag ani zastrzeżeń.
Ad.12.
Pan Owsiejczuk stwierdził, iż co możemy zrobić by móc udostępnić mieszkańcom gminy pobór żwiru z naszych miejscowych żwirowni.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż ten temat poruszymy na następnej sesji.
Ad.13.
Pan Laskowski stwierdził, iż mieszkańcy proszą o wstawienie znaku informującego o przeganianiu krów na skrzyżowaniu na tak zwanej wolności a ul. Krótka.
Pan Wołoszczyk stwierdził, iż pomysł z wiatrakami na naszym terenie to dodatkowy zysk dla gminy i dlatego należy poważnie się nad tym zastanowić.
Pan Wysocki w pełni poparł wypowiedź Pana Wołoszczyka.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż ten temat przełożymy na następną sesję.
Ad.14.
Zamknięcie obrad XXXVIII sesji Rady Miejskiej w Surażu o godz. 1535
Protokołowała: Sylwia Filipczuk
Przewodniczący Rady Miejskiej
Pan Zygmunt Jarmoc
Metryka strony