protokół z XXXIV sesji
PROTOKÓŁ Nr XXXIV/09
z sesji Rady Miejskiej w Surażu w dniu 18.08.2009 r. w siedzibie Miejsko Gminnego Ośrodka Kultury w Surażu
Ad. 1.
Obrady otworzył i przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej Pan Zygmunt Jarmoc.
Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad.
W sesji uczestniczyło 15 radnych, Burmistrz Suraża, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, sołtysi oraz zaproszeni goście ( listy obecności stanowią załącznik do protokołu).
Ad.2.
Pan Przewodniczący przedstawił następujący porządek obrad:
1. Otwarcie obrad XXXIV Sesji Rady Miejskiej w Surażu.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja Burmistrza z podjętych działań między sesjami.
4. Przyjęcie protokołu z obrad XXXIII sesji Rady.
5. Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Suraża do zaciągnięcia zobowiązania wekslowego zabezpieczającego prawidłową realizację wykonania umowy.
6. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r.
7. Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego w kwocie 800.000 zł. na sfinansowanie deficytu i zaplanowanych rozchodów budżetu Gminy w 2009r.
8. Interpelacje i zapytania radnych.
9. Sprawy różne i wolne wnioski.
10. Zamknięcie obrad XXXIV sesji Rady Miejskiej w Surażu.
Radni Rady Miejskiej w Surażu porządek obrad przyjęli 14 głosami za przy 1 osobie nieobecnej.
Ad.3.
Burmistrz Suraża Pan Sławomir Halicki przedłożył informacje z podjętych działań między sesjami. Informacja stanowi załącznik do protokołu.
Ad.4.
Przystąpiono do głosowania protokołu z poprzedniej XXXIII sesji Rady Miejskiej w Surażu. Wynik głosowania 14 za przy 1 osobie nieobecnej.
Ad.5.
Pani Skarbnik zapoznał radnych z projektem uchwały Nr XXXIV/183/09 z dnia 18 sierpnia 2009r. w sprawie upoważnienia Burmistrza Suraża do zaciągnięcia zobowiązania wekslowego zabezpieczającego prawidłową realizację wykonania umowy. Stwierdziła, iż ma to na celu zabezpieczenie przez Gminę Suraż środków finansowych w razie nie prawidłowej realizacji umowy związanej z inwestycją budowy boisk sportowych Orlik 2012. Taki wymóg spoczywa na każdej gminie, która realizuje inwestycje dofinansowane z budżetu Państwa.
Pan Wysocki stwierdził, iż w tym momencie budowa Orlika w naszej gminie nie była konieczna, dlatego że mamy wiele innych inwestycji przewidzianych na ten rok i w trakcie realizacji. To są wygórowane ambicie nie wiem kogo, ale na pewno przystąpiono do tej inwestycji za szybko i zupełnie nie idzie w parze z tym co się dzieje w dziedzinie sportu rekreacji i turystyki w naszej gminie.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż mieliśmy gwarancje że dostaniemy 800 tys. zł na ten cel, a na ten moment mamy same bariery: tu trzeba weksel złożyć bo umowa podpisana, termin płatności po zakończeniu inwestycji to tylko 14 dni, gdzie można było przy podpisywaniu tej umowy wynegocjować termin płatności dwu miesięczny. Moim zdaniem Pan Burmistrz popełnił błąd przy podpisaniu tej umowy nie uwzględniając dłuższego terminu płatności.
Pan Burmistrz stwierdził, iż owszem zaciągamy dodatkowy kredyt na 800 tys. zł ale też dostaniemy 800 tys. z zewnątrz i dlaczego tego mielibyśmy nie wziąć. Z wykonawcą dogadaliśmy się że przedłuży nam termin płatności na pewno o miesiąc. Uważam, że ta inwestycja na pewno jest potrzebna naszej gminie, gdyż mamy jeden zespół szkół oraz sukcesy sportowe. Nadmienił, iż skoro nie udało się pozyskać środków na drogi to warto było wziąć środki na ta inwestycję.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem ile będą kosztować nas odsetki od tego kredytu?
Pan Burmistrz stwierdził, iż w myśl podpisanej umowy z Marszałkiem termin złożenia przez nas wniosku był między 20-30 sierpnia ale już wiadomo że to nastąpi dopiero we wrześniu po zakończonej inwestycji i wówczas będziemy mogli złożyć wniosek o płatność. W myśl umowy na zwrot tych środków przewidziane są trzy miesiące. Ten kredyt w tej kwocie 800 tys. zł obejmuje nie tylko Orlika ale też inwestycję drogową w Zimnochach.
Pan Leszczyński stwierdził, iż w projekcie budżetu inaczej było zaplanowane a teraz przerzucono te 500 tys. zł zaplanowane na drogę w Zimnochach na Orlika dlatego teraz Pan mówi o kredycie na tą drogę.
Pan Przewodniczący zwrócił się z pytaniem do Pani Skarbnik, ile nas będzie kosztował ten kredyt?
Pani Skarbnik stwierdziła, iż ten kredyt idzie do przetargu i jakie koszty związane z obsługą kredytu przez bank to będziemy wiedzieć dopiero po przetargu. Nadmieniła, iż w przybliżeniu oprocentowanie może być do 5%.
Pan Wysocki stwierdził, iż w przypadku Orlika to wiem że ok. 5 % młodzieży będzie korzystało a skoro w planie inwestycyjnym zaplanowano o wiele wcześniej inwestycje drogowe to dlaczego tych inwestycji nie realizujemy.
Pan Burmistrz stwierdził, iż realizujemy to na co są środki.
Pan Wysocki stwierdził, iż jakie środki skoro bierzemy kolejny kredyt, to trzeba i było wziąć kredyt na zadanie inwestycyjne zaplanowane dużo wcześniej.
Pan Burmistrz stwierdził, iż nie zgadza się z wypowiedzią poprzednika gdyż z Orlika będzie korzystało 100-150%. Jeżeli chodzi o tą drogę w Doktorcach to jest jeszcze szansa na jej realizację jak złożymy ponownie wniosek we wrześniu do Schetynówki.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż cały czas mówiło się że Orlik będzie sfinansowany 200 tys. zł ze środków własnych uzyskanych za przepompownię w Średzińskich, a dzisiaj zmienia się to na kwotę 402 tys. 500 zł. To ile w końcu dokładamy środków własnych na tą inwestycję.
Pani Skarbnik stwierdziła, iż do tej pory w załączniku inwestycyjnym w kolumnie 11 wstawiona była kwota 500 tys. zł i te 500 tys. zostało wyrzucone z dochodów a wydatki zostały pokryte wolnymi środkami 200 tys. zł plus 300 tys. z kredytu.
Pan Wołoszczyk stwierdził, iż jak w tym roku sprzedamy działki w Doktorcach a nie zrobimy drogi w Doktorcach to mieszkańcy będą bardzo niezadowoleni.
Pan Leszczyński zaproponował aby zrobić tą drogę w tym roku za środki uzyskane ze sprzedaży działek w Doktorcach, na które odbędzie się przetarg we wrześniu i nie czekać na rozstrzygnięcia ze Schetynówki.
Pani Skarbnik stwierdziła, iż te środki w kwocie 150 tys. zł, które uzyskamy ze sprzedaży działek zostały już rozdysponowane. Na kwotę ta składają się działki na Osiedlu w Surażu- 100 tys. zł oraz 50 tys. zł działki w Doktorcach.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż te 500 tys. zł, które wpłynął od Wojewody nie wpłynął na zmniejszenie tego kredytu, bo to jest kredyt długoterminowy.
Pani Skarbnik stwierdziła, iż jest to kredyt długoterminowy dlatego że nie będzie zwrotu środków w roku 2009 ale w późniejszych latach. Nadmieniła iż podpisując umowę z bankiem uwzględni się możliwość wcześniejszej spłaty zaciągniętego kredytu.
Pan Burmistrz stwierdził, iż od razu po zwrocie z Orlika spłacamy kredyt.
Pani Skarbnik stwierdziła, iż tylko zostanie spłacony zwrot z Urzędu Marszałkowskiego w kwocie 300 tys. zł, a 500 tys. zł pozostanie na kredycie długoterminowym.
Pan Wysocki zaproponował aby podobnie zrobić z drogą w Doktorcach przyjdą środki ze Schetynówki, zaciągnąć kredyt, dokończyć inwestycję będą środki ze sprzedaży działek.
Pan Burmistrz stwierdził, iż nie można rozpocząć wcześniej inwestycji złożonej do Schetynówki bo środki nie zostaną zwrócone.
Pan Wysocki stwierdził, iż w takim razie nie składać wniosku do Schetynówki tylko zrobić we własnym zakresie.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż należy drogę w Doktorcach zrobić z budżetu gminy, a drogę w Zawykach –Fermie złożyć do Schetynówki.
Uchwałę Nr XXXIV/183/09 z dnia 18 sierpnia 2009r. w sprawie upoważnienia Burmistrza Suraża do zaciągnięcia zobowiązania wekslowego zabezpieczającego prawidłową realizację wykonania umowy, przyjęto 14 głosami za, 1 osobą się wstrzymała i stanowi załącznik do protokołu.
Ad.6.
Projekt uchwały Nr XXXIV/184/09 z dnia 18 sierpnia 2009r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż w planie budżetowym przyznaliśmy środki w kwocie 40 tys. zł na wodociągi a w dzisiejszej uchwale znowu dokładamy na bieżące wydatki dodatkowo 20 tys. zł. Moja propozycja jest aby przekazać wodociągi pod WZIR.
Pani Skarbnik stwierdziła, iż w tym roku wzrosła energia dla przedsiębiorstw, trzeba zakupić materiały na wyciek wody na skrzyżowaniu w Surażu.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem dlaczego zrezygnowano z remontu odżelaziacza?
Pani Skarbnik stwierdziła, iż stało się tak dlatego żeby zabezpieczyć środki na energię elektryczną.
Pani Chodorowska stwierdziła czy nie można by było zrobić przesunięć między paragrafami a nie od razu zwiększać budżet. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na wydatki a nie tylko zwiększać budżet.
Pani Skarbnik stwierdziła, iż te zaplanowane pieniądze wydano na awarię przepompowni w Surażu, duże rachunki za ścieki do Łap, wymiana hydrantów , monitoring pompy.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem gdzie była ta wymiana hydrantów bo dalej 50 % w Zimnochach jest niesprawnych. Dlatego należy się zastanowić nad przekazaniem do WZIRU.
Uchwałę Nr XXXIV/184/09 z dnia 18 sierpnia 2009r. w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r. przyjęto 14 głosami za, przy 1 osobie nieobecnej i stanowi załącznik do protokołu.
Ad.7.
Projekt uchwały Nr XXXIV/185/09 z dnia 18 sierpnia 2009r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego w kwocie 800.000 zł na sfinansowanie deficytu i zaplanowanych rozchodów budżetu Gminy w 2009r.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż na ten temat wypowiedzieliśmy się w punkcie 5. Stwierdził, iż drogę w Doktorcach będziemy robić z własnych środków dzieląc to na dwa etapy jeden dywanik asfaltowy na jesieni jak wpłynął środki ze sprzedaży działek a drugi w następnym roku.
Pan Wołoszczyk stwierdził, iż ta droga w kosztorysie jest przewartościowana, dlatego należy się popytać za jaką cenę można byłoby ją zrobić.
Pan Puziuk zwrócił się z pytaniem po zaciągnięciu tego kredytu w jakim procencie gmina będzie zadłużona.
Pani Skarbnik stwierdziła, iż w 27 % po tym kredycie.
Uchwałę Nr XXXIV/185/09 z dnia 18 sierpnia 2009r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego w kwocie 800.000 zł na sfinansowanie deficytu i zaplanowanych rozchodów budżetu Gminy w 2009r. przyjęto 14 głosami za przy 1 osobie nieobecnej.
Ad.8.
Pan Przewodniczący stwierdził, iż współpraca Pana Burmistrza z Radą jest na bardzo niskim poziomie. Jesteśmy zaskakiwani przez Pana i stawiani przed faktem dokonanym, w wypadku nawet gdy nasze zdanie jest przeciwne np. zakup płytek do parku 2 tys., inwestycja na drodze Rybnej też mogła poczekać, rewitalizacja rynków. Społeczeństwu to się nie podoba a Pan powinien radzić się tej Rady i liczyć się z naszą opinią.
Pan Leszczyński stwierdził, iż nasza gmina w 90% składa się z rolników i nie zawsze są chętni do uczestnictwa w imprezach kulturalnych, gdyż na to czas i ciężka praca w gospodarstwie nie pozwala. Zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza jak przedstawia się na dzień dzisiejszy sprawa wkładu naszego i z zewnątrz pozyskania środków na remont rynków. Ile kosztowały remonty na drogach gminnych, polnych skoro Pan Burmistrz mówi że się wyczerpał limit na naprawy bieżące. Ile osób bierze udział w jutrzejszym koncercie, uważam że te imprezy są robione przez Pana na siłę. Kto płaci za tablice informacyjne na szlaku bocianim. Co wchodzi w koszt 18 tys. zł przeznaczonych na rewitalizację rynków.
Pan Owsiejczuk stwierdził, iż za Pana kadencji w Zawykach Fermie nie była naprawiana żadna droga. Rolnicy korzystają z tych dróg polnych, a one są coraz w gorszym stanie. Robi się jakieś rynki i drogi zbędne w mieście a o wsiach się zapomina.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż należy ponownie wrócić do sprawy rozwiązania drogi na Osiedlu. Nadmieniła, iż należy na razie zostawić ul. Zagumienną a skupić się na drodze w Doktorcach. Zwróciła się z pytaniem do Pana Burmistrza na jakim etapie jest sprawa działek na Osiedlu.
Pan Stypułkowski stwierdził, iż kolejną trzecią sesję proszę o złożenie przez Pana sprawozdania ze ściągalności podatków.
Pan Puziuk prosił o równiarkę na drogi za rzeką w Zawykach. Zwrócił się z pytaniem, czy strażacy dostaną coś za udział w zawodach strażackich.
Pan Burmistrz stwierdził, iż naprawy dróg będzie można wykonać dopiero po rozstrzygnięciu przetargu. W sprawie działek na Osiedlu decyzja jest w toku uzgadniania a skoro Państwo chcecie je uzbroić to na to trzeba trochę czasu i pieniędzy. Co do wymiany działek między Panią Burwaską a nami to różnica w działkach jest 5-krotna, dlatego jak podejmiecie Państwo uchwałę zezwalająca na taką wymianę to jak najbardziej ją wykonam. Tablice informacyjne na szlaku bocianim finansowane są przez Ministerstwo. Co się tyczy jutrzejszej imprezy jest organizowana dla społeczeństwa. Mówiąc szczerze to nasza gmina jest tak zaniedbana kulturalnie, wymaga trochę wsparcia. Inwestycje są ważne, robię to ale staram się równolegle w miarę możliwości tej gminy, to są koszty minimalne. Na termin tej imprezy nie miałem wpływu, gdyż jest ona powiązana z kilkoma gminami.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem czy nas ta impreza będzie kosztowała?
Pan Burmistrz stwierdził, iż mamy zabezpieczyć pieniądze na kolację na wyżywienie na transport. Starosta pokrywa koszt 100 obiadów w Białymstoku, po obiedzie przyjeżdżają do nas. Nieodpłatnie oprowadzę przez 2 godz. po Surażu, co zmniejszy koszt festiwalu. Na resztę interpelacji odpowiem na następnej sesji.
Ad.9.
Pan Owsiejczuk prosił o zabranie z Zawyk-Fermy kontenera kp. 7 na odpady komunalne, każdy mieszkaniec powinien mieć swój pojemnik.
Pan Leszek Holak- mieszkaniec Suraża prosił o wcześniejsze zapalanie światła ulicznego. Stwierdził, iż przy przystosowaniu kotłowni przy szkole w Surażu jako zaplecze do Orlika nie uwzględniono remontu czwartej ściany tego budynku. Może należałoby uwzględnić w całości remont tego budynku.
Pani Irena Gradkowska-Kuryś sołtys Rynek nadmieniła, iż w sprawie indywidualnych pojemników na odpady komunalne, należy zaprzestać nie tylko na samych ogłoszeniach ale i ich wykonaniu.
Ad.10.
Zamknięcie obrad XXXIV sesji Rady Miejskiej w Surażu o godz. 1215
Protokołowała: Sylwia Filipczuk
Przewodniczący Rady Miejskiej
Pan Zygmunt Jarmoc
Metryka strony