Protokół XIII sesja

PROTOKÓŁ Nr XIII/07
 
z sesji Rady Miejskiej w Surażu w dniu 04.12.2007 r. w siedzibie Urzędu Miejskiego w Surażu
 
 
Ad. 1.
Obrady otworzył i przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej Pan Zygmunt Jarmoc.
Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad.
W sesji uczestniczyło 14 radnych, Burmistrz Suraża, Sekretarz Gminy, Skarbnik Gminy, sołtysi oraz zaproszeni gości ( listy obecności stanowią załącznik do protokołu).
 
Ad.2.
Pan Przewodniczący przedstawił następujący porządek obrad:                        
1.Otwarcie obrad XIII Sesji Rady Miejskiej w Surażu.
2.Przyjęcie porządku obrad .  
3.Informacja Burmistrza z podjętych działań między sesjami.
4.Przyjęcie protokołu z obrad XII sesji Rady.
5.Projekt uchwały w sprawie uzgodnienia projektu planu ochrony Narwiańskiego Parku Narodowego.
6.Projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu planu ochrony Narwiańskiego Parku Narodowego.
7. Projekt uchwały w sprawie zmiany powierzchni NPN i uszczegółowienia opisu granic Parku.
8. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r.
9. Projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2007r. przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2008r.
10. Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
11. Projekt uchwały w sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportowych.
12. Projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w złotych dla pracowników nie będących nauczycielami w Zespole Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu i Publicznym Gimnazjum w Doktorcach.
13. Projekt uchwały w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki położonej na terenie miejscowości Lesznia.
14.Interpelacje i zapytania radnych .
15.Sprawy różne i wolne wnioski .
16.Zamknięcie obrad XIII sesji Rady Miejskiej.
Radni na wniosek Przewodniczącego w jednogłośnym głosowaniu przyjęli do porządku obrad dodatkowy punkt w sprawie podjęcia apelu Rady Miejskiej w Surażu.
 
Ad.3.
Burmistrz Pan Sławomir Halicki przedłożył informacje z podjętych działań między sesjami. Informacja jest załącznikiem do protokołu.
 
Ad.4.
Zapoznano radnych z protokołem poprzedniej XII sesji Rady Miejskiej w Surażu.
Przystąpiono do głosowania protokołu z poprzedniej XII sesji Rady Miejskiej w Surażu. Wynik jednogłośny tzn. 14 głosów za, przy jednej osobie nie obecnej.
 
Ad.5.
Projekt uchwały Nr XIII/65/07 z dnia 4 grudnia 2007r.w sprawie uzgodnienia projektu planu ochrony Narwiańskiego Parku Narodowego
Pan Jerzy Kostrzewski zastępca Dyrektora Narwiańskiego Parku Narodowego zapoznał radnych z planami zmian powierzchni w parku, które wymagają akceptacji i zatwierdzenia przez uchwały gmin leżących w granicach tego Parku.
Pan Przewodniczący zapytał czy park nie zamierza przejąć gruntów prywatnych.
Przedstawiciel parku stwierdził, iż właściciel posiadający ziemię w granicach parku jest wyłącznym jej właścicielem, a park nie posiada środków na wykup gruntów prywatnych.
Pan Owsiejczuk zapytał się jak można rozwiązać problem zalewania naszych gruntów przez rzekę Narew. Państwo jest właścicielem zapory w Rzędzianach, która jest jedną z przyczyn tej sytuacji. Rzeka Narew w tej chwili jest zamulona, należy znaleźć środki na odmulenie koryta rzeki na odcinku Doktorce- Suraż.
Przedstawiciel Parku stwierdził, iż zapora w Rzędzianach jest poza granicami parku, a zarządza nim Wojewódzki Zarząd Melioracji Wodnej. Park nie ma wpływu na bieg rzeki.
Pani Chodorowska zaproponowała czy nie można by było część spraw załatwiać w naszym Urzędzie dotyczące zabudowy w strefie otuliny Parku. Jazda do Kurowa do Państwa biura dla mieszkańców naszej gminy stanowi problem wynikający z dużej odległości.
Przedstawiciel Parku stwierdził, iż jest to niemożliwe ze względu, iż decyzje środowiskowe wydaje tylko dyrektor i zastępca dyrektora.
Pan Leszczyński zwrócił się z pytaniem do przedstawiciela Parku co się stanie jeżeli te uchwały nie zostaną przegłosowane?
Pan Kostrzewski stwierdził, iż w takim wypadku uchwały ponownie zostaną poddane głosowaniu na następnych sesjach.
Uchwałę Nr XIII/65/07 z dnia 4 grudnia 2007r.w sprawie uzgodnienia projektu planu ochrony Narwiańskiego Parku Narodowego przyjęto 14 głosami jednogłośnie przy jednej osobie nieobecnej i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.6.
Projekt uchwały Nr XII/66/07 z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie zaopiniowania projektu planu ochrony Narwiańskiego Parku Narodowego przyjęto 14 głosami jednogłośnie przy jednej osobie nieobecnej.
Uchwała Nr XII/66/07 z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie zaopiniowania projektu planu ochrony Narwiańskiego Parku Narodowego, stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.7.
Projekt uchwały Nr XIII/67/07 z dnia 4 grudnia 2007r. w sprawie zmiany powierzchni NPN i uszczegółowienia opisu granic Parku przyjęto 14 głosami jednogłośnie przy jednej osobie nieobecnej.
Uchwała Nr XIII/67/07 z dnia 4 grudnia 2007r. w sprawie zmiany powierzchni NPN i uszczegółowienia opisu granic Parku, stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.8.
Pani Skarbnik Joanna Łapińska przedstawiła projekt uchwały Nr XIII/68/07 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r.
 Zapoznała również radnych z wyjaśnieniem Dyrektorów Szkół w sprawie pozostałych środków na wynagrodzenia dla nauczycieli, informacja ta stanowi załącznik do protokołu.
Pan Leszczyński zwrócił uwagę, iż cena zakupionej maszyny czyszczącej na halę sportową miała kosztować w granicach 7 tys. a na chwilę obecną kosztowała 14 tys.
Pani Chodorowska stwierdziła, iż należy dokładnie zaplanować budżet na wynagrodzenia dla nauczycieli, aby nie powtarzać tych samych błędów co w latach poprzednich, że na wynagrodzenia zostały nierozdysponowane duże kwoty.
Uchwała Nr XIII/68/07z dnia 4 grudnia 2007r.w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r. przyjęto 13 głosami za, 1 osoba się wstrzymała przy jednej nieobecnej. Niniejsza uchwała stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.9.
Projekt uchwały Nr XIII/69/07 z dnia 4 grudnia 2007r. w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta z kwoty 58.29 zł. za jeden kwintal do kwoty 48.00 zł za jeden kwintal za okres pierwszych trzech kwartałów 2007r. przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2008r. przyjęto 9 głosami za, 4 osoby przeciw, 1 osoba się wstrzymała przy jednej osobie nieobecnej.
Uchwała Nr XIII/69/07 z dnia 4 grudnia 2007r. w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta za okres pierwszych trzech kwartałów 2007r. przyjętej do wymiaru podatku rolnego na 2008r., stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.10.
Projekt uchwały Nr XIII/70/07 z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości zaproponowanych na posiedzenia Komisji z P. Burmistrzem przyjęto 13 głosami za, 1 osoba się wstrzymała przy jednej osobie nieobecnej.
Uchwała Nr XIII/70/07 z dnia 4 grudnia 2007 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.11.
Projekt uchwały Nr XIII/71/07 z dnia 4 grudnia 2007r. w sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportowych przyjęto14 głosami jednogłośnie przy jednej osobie nieobecnej.
Uchwała Nr XIII/71/07 z dnia 4 grudnia 2007r. w sprawie określenia rocznych stawek podatku od środków transportowych, stanowi załącznik do protokołu.
Sekretarz Gminy omówiła pozostałe podatki i opłaty lokalne na 2008r. Radni Rady Miejskiej w Surażu jednogłośnie odstąpili od ustalenia opłaty za psy w 2008 roku. Odstąpiono również (jednogłośnie od podjęcia uchwały w sprawie zwolnień w podatku od nieruchomości na 2008r. i pozostawienie bez zmian uchwały za 2006r. Radni Rady Miejskiej w Surażu pozostawili w takim samym brzmieniu uchwałę z 14 grudnia 2006r. w sprawie zwolnień w podatku od środków transportowych i nie podjęli nowej uchwały na 2008r. Jednogłośnie przyjęto również uchwałę z 2005 r. w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej, zasad ustalenia i poboru oraz terminów płatności.
Sekretarz Gminy przedstawiła średnią cenę drzewa tartacznego za pierwsze 3 kwartały 2007r., które wynoszą: 147,28 zł za 1 m3.
Radni Rady Miejskiej w Surażu jednogłośnie przyjęli w/w cenę do ustalenia podatku leśnego na 2008r. ogłoszono w M.P. Wobec powyższego nie ma obowiązku podjęcia uchwały w sprawie uchwalenia podatku leśnego na rok 2008.
Pani Sekretarz –Marianna Rogalska poinformowała radnych o pozostałych podatkach, których nie ma obowiązku podejmować, dotyczy to opłaty za posiadane psy. W związku z podatkiem leśnym komisje ustaliły przyjąć max cenę drewna i w tym wypadku również nie ma obowiązku jej podejmowania.
W przypadku zwolnień podatków od nieruchomości stawki przechodzą z ubiegłego roku, gdyż uchwała ta nie ma ograniczeń rocznych można ją przyjąć w tej postaci na bieżący rok. Podatek dotyczący zwolnień od środków transportowych i opłata targowa przechodzą z lat ubiegłych.
Radni zgodnie przyjęli do wiadomości informacje przełożone przez Sekretarz Gminy.
 
 
Ad.12.
Projekt uchwały Nr XIII/72/07 z dnia 4 grudnia 2007r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w złotych dla pracowników nie będących nauczycielami w Zespole Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu i Publicznym Gimnazjum w Doktorcach.
Pani Sekretarz stwierdziła, iż na prośbę dyrektorów szkół postanowiono podjąć uchwałę o zmianie najniższego wynagrodzenia dla pracowników nie będących nauczycielami.
Pani Chodorowska zapytał w jakim celu są te zmiany skoro od nowego roku ustawowo zwiększa się najniższe wynagrodzenie.
Pani Sekretarz stwierdziła, iż pracownicy szkół mają maksymalne wynagrodzenie wynikające z uchwał podjętych w 2001r. i w chwili obecnej nie ma możliwości podwyżek pracownikom szkół.
Pani Chodorowska zapytała jaka jest najwyższa grupa zaszeregowania pracowników obsługi?
Pani Sekretarz stwierdziła, iż takie informacje znajdują się w aktach osobowych pracownika do których dostęp ma Pani Dyrektor i to ona ustala wysokość płac.
Uchwała Nr XIII/72/07 z dnia 4 grudnia 2007r. w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia oraz porozumienia dotyczącego wartości jednego punktu w złotych dla pracowników nie będących nauczycielami w Zespole Szkół i Placówek Oświatowo-Wychowawczych w Surażu i Publicznym Gimnazjum w Doktorcach przyjęto 13 głosami za, 1 osoba się wstrzymała przy jednej osobie nieobecnej i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.13.
Projekt uchwały Nr XIII/73/07 z dnia 4 grudnia 2007r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki położonej na terenie miejscowości Lesznia.
Pani Sekretarz poinformowała radnych, iż Sołtys i Rada Sołecka wyrażają zgodę na sprzedaż tej działki.
Uchwała Nr XIII/73/07 z dnia 4 grudnia 2007r. w sprawie przeznaczenia do sprzedaży działki położonej na terenie miejscowości Lesznia przyjęto 14 głosami za przy jednej osobie nieobecnej i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.14.
Projekt uchwały Nr XIII/74/07 z dnia 4 grudnia 2007r. w sprawie apelu Rady Miejskiej w Surażu.
Pani Sekretarz stwierdziła, iż apel ten powstał w sprawie zamiaru likwidacji Cukrowni Łapskiej. Nasi rolnicy są przeciwni tej likwidacji ponieważ są kontrahentami buraka cukrowego.
Uchwała Nr XIII/74/07 z dnia 4 grudnia 2007r. w sprawie apelu Rady Miejskiej w Surażu przyjęto 14 głosami jednogłośnie przy jednej osobie nieobecnej i stanowi załącznik do protokołu.
 
Ad.15.
Pan Danowski zwrócił się z pytaniem do Pana Burmistrza ile będą kosztować tabliczki na zabytki.
Pan Puziuk zapytał się Pana Burmistrza co z naprawą drogi w Zawykach i czy Burmistrz rozmawiał ze Starostą w tej sprawie.
Pan Wysocki z pytaniem czy Urząd zgłosił dla Straży Leśnej nielegalny wyrąb drzew na terenie Wspólnoty w Doktorcach .
Pan Burmistrz stwierdził, iż ten problem był zgłaszany.
Pan Leszczyński zaproponował aby więcej zgłosić dróg niż jedną do wniosku o dotacje z Urzędu Marszałkowskiego. Czym się Pan Burmistrz kierował zwalniając pana Nawrota z czynszu z przystanku. Skoro Urząd ponosi dodatkowe koszty na uruchomienie tego lokalu, a wizerunek budynku na ta chwilę nie zmienił się.
Pan Leszczyński stwierdził, iż Pan Nawrot jest faworyzowany w naszej gminie, gdyż to on jest organizatorem Sylwestra w Surażu, a Komitetowi Rodzicielskiemu ze Szkoły odmówiono. Wracając do współpracy z Białorusią nie uwierzę, iż przyjmowanie i wyjazdy delegacji to koszt 1 tys. zł.
Pan Leszczyński prosił aby przy projekcje oświetlenia ulicznego uwzględnić dodatkowe słupy w Rynkach i w Zimnochach.
Pan Burmistrz stwierdził, iż środki w kwocie 2 tys. na tabliczki będą wzięte z budżetu z przeznaczeniem na zabytki. Spotkanie w Starostwie zostało przełożone na inny termin. Chcemy również składać wniosek na drogę w Doktorcach. Jeśli chodzi o przystanek w Surażu to najemca poniósł koszt w remontu tego budynku w kwocie 20 tys., a o Sylwestrze organizowanym w Domu Kultury przez Pana Nawrota nic nie wiedziałem. Współpraca nasza z Białorusią wiąże się również z pozyskiwaniem dodatkowych środków unijnych przy składanych projektach na rozwój gminy.
Pan Owsiejczuk stwierdził, iż po zapoznaniu się z projektem budżetu na rok 2008 tylko Kowale są ujęte w inwestycjach gminy. Należałoby więcej przeznaczyć środków na wsie, które też należą do gminy Suraż.
Pan Danowski stwierdził, iż skoro wydaliśmy środki na dokumentacje oświetleń ulicznych to należy w tym roku zrealizować tą inwestycję aby te środki nie przepadły.
Pan Wysocki stwierdził, iż w zadaniach inwestycyjnych na 2008r. nie ujęto remontu ulicy w Doktorcach tylko przesunięto to na rok 2009, gdzie w początkowych założeniach remont tej ulicy planowano na 2008 rok.
Pani Chodorowska zaproponowała, aby sołtysi z początkiem roku zgłaszali do Urzędu potrzeby wsi w sprawie napraw dróg polnych, w celu rozdysponowania środków w budżecie.
Pan Kowalewski prosił aby uwzględnić przy remoncie ul. Zakościelnej naprawę drogi za mostem, a szczególnie kratek burzowych.
 
Ad.16.
Pan Burmistrz zapoznał radnych z podaniem firmy Indriustrialis w sprawie umorzenia podatku.
Pan Kowalewski zaproponował aby nie umarzać podatku firmie dopóki nie zatrudni co najmniej ze 30 osób.
Pan Stypułkowski prosił aby przyjrzeć się lepiej osobom, które pobierają zasiłek w naszej Gminie. Należy osoby te zatrudnić do prac porządkowych na terenie naszej gminy.
Pan Przewodniczący zaproponował, iż należałoby dary z Caritasu  przeznaczyć dla szkół i przedszkola.
Pan Burmistrz przedstawił informację lekarza w sprawie dofinansowania profilaktyki leczniczo-profilaktycznej dla dzieci i młodzieży ze schorzeniem kręgosłupa. Zapoznał radnych z pismem Pani Dyrektor Gimnazjum w Doktorcach z prośbą o zabezpieczenie środków na przyszły rok na wymianę drzwi zewnętrznych w szkole. Przedstawił zebranym Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zarządzenia środków związanych z wystąpieniem grypy ptasiej, które stanowi załącznik do protokołu.
Pani Irena Gradkowska-Kuryś sołtys wsi Rynki prosiła o pomoc Urzędu o rozwiązanie problemu zalanych kilku hektarów pól, gdyż sami właściciele nie są w stawnie tego zrobić.
 
Ad.17.
Pan Przewodniczący zamknął o godz. 1345 obrady XIII sesji Rady Miejskiej w Surażu.
Na tym protokół zakończono.
 
Protokołowała: Sylwia Filipczuk
 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Surażu

Wytwarzający/odpowiadający: Marek Uszyński

Data wytworzenia: 2007-12-20

Wprowadzający: Marek Uszyński

Data wprowadzenia: 2007-12-28

Data modyfikacji: 2007-12-28

Opublikował: Marek Uszyński

Data publikacji: 2007-12-28