Uchwała Nr 60

                      Uchwała Nr XII/60/07                      
Rady Miejskiej w Surażu
z dnia 30 października 2007 rok

  w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu Gminy Suraż oraz rodzaju
i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Na podst.art.53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz.1591, zm: Dz. U. z 2002r. Nr 23 poz.220, Nr 62, poz.558, Nr 113, poz. 984, Nr 153 poz.1271 i Nr 214 poz.1806,  z 2003 r. Nr 80 poz.717 i Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055,  Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz.1441 i Nr 175, poz.1457, z 2006 r.Nr 17, poz. 128, Dz. U. z 2007r. Nr 48 poz.327,) Rada Miejska w Surażu uchwala co następuje:

§ 1. 1 Określa się tryb prac oraz procedurę uchwalania budżetu:

Projekt budżetu przygotowuje Burmistrz Suraża w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.

Projekt budżetu powinien być opracowany na podstawie przepisów prawnych
z zakresu spraw budżetowych i podatkowych oraz funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem:

           istniejącego stanu organizacyjno – prawnego, cen, stawek podatkowych, taryf, wynagrodzeń roku poprzedzającego rok budżetowy, z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem  1 stycznia roku planowanego,

           przewidywanego wykonania dochodów i wydatków budżetowych w roku poprzedzającym  rok budżetowy,

           przewidywanego na rok budżetowy poziomu inflacji i przewidywanych wskaźników wzrostu wynagrodzeń.

Kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, kierownicy referatów oraz pracownicy urzędu odpowiedzialni za realizację zadań nałożonych ustawowo na Gminę Suraż opracują i przedłożą Skarbnikowi Gminy w terminie do 25 października roku poprzedzającego rok budżetowy projekty planów finansowo – rzeczowych zadań na rok następny .

Komisje rady Gminy, radni i organy jednostek pomocniczych Gminy mają prawo przekazać do Burmistrza wnioski dotyczące budżetu roku przyszłego w terminie do dnia 25 października.

Materiały planistyczne składane przez jednostki organizacyjne, kierowników referatów oraz pracowników urzędu powinny zawierać:

            w zakresie jednostek budżetowych:

        wielkość planowanych dochodów,

        wielkość niezbędnych do prowadzenia działalności wydatków bieżących i inwestycji w układzie: dział, rozdział, paragraf klasyfikacji budżetowej.

           w zakresie rachunku dochodów własnych, instytucji kultury i funduszy celowych:

        wielkość planowanych przychodów,

        wielkość kosztów działalności – wydatków,

        wielkość dotacji planowanej z budżetu gminy, tam gdzie przepisy prawne to dopuszczają,

        stan środków obrotowych na początek i koniec roku.

Projekty planów finansowych, o których mowa winne być opracowane na podstawie:

           analizy czynników kształtujących wydatki oraz koszty w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem prognozy wzrostu cen oraz kosztów wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego,

           planowanego stanu zatrudnienia w roku budżetowym,

           wynagrodzeń przewidywanych na dany rok budżetowy,

           planowanych wydatków inwestycyjnych.

§ 2. Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych, wniosków, jak również informacji o planowanych dotacjach i subwencjach z budżetu państwa – Skarbnik Gminy opracowuje do projektu budżetu zbiorcze zestawienia dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów budżetu gminy, przychodów i wydatków rachunku dochodów własnych i funduszy celowych a także dotacji udzielonych z budżetu gminy.

§ 3. 1.Na podstawie opracowanych przez Skarbnika Gminy materiałów Burmistrz przygotowuje:

        projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami,

        objaśnienia do projektu uchwały,

        informację o stanie mienia komunalnego.

           2.Opracowany projekt budżetu wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego Burmistrz przekazuje:

Radzie Miejskiej,

Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Białymstoku celem zaopiniowania.

O założeniach do projektu uchwały budżetowej Burmistrz informuje jej mieszkańców.

§ 4. Ustala się rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi uchwały budżetowej:

           zestawienia tabelaryczne dochodów budżetu Gminy w układzie działów , rozdziałów
i paragrafów klasyfikacji budżetowej,

           zestawienia tabelaryczne wydatków budżetu Gminy w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem: 

        wydatków bieżących , w tym w szczególności:

- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

- dotacji,

- wydatków na obsługę długu jednostki samorządy terytorialnego,

- wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę,

        wydatków majątkowych;

           limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne przyjęte do realizacji przez Radę Gminy, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów oraz wykaz zadań inwestycyjnych realizowanych w roku planowanym i środków na ich realizację,

           wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w części związanej z realizacją zadań Gminy,

           plan przychodów i rozchodów budżetu Gminy,

           dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie w drodze ustaw lub porozumień,

           plany przychodów i wydatków dochodów własnych jednostek budżetowych,

           dotacje udzielone z budżetu Gminy,

           plany przychodów i wydatków funduszy celowych,

           prognozę kwoty długu i spłat,

           źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej Gminy,

           dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatków na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,

           dochody i wydatki związane z realizacja zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,

           upoważnienia dla Burmistrza  do:

        zaciągania kredytów i pożyczek  na pokrycie występującego w trakcie roku budżetowego niedoboru oraz spłat zobowiązań Gminy,

        zaciągania zobowiązań na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne,

        zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostki,

        do dokonywania zmian w planie wydatków,

        lokowania wolnych środków budżetowych na rachunkach bankowych w innych bankach niż prowadzący obsługę budżetu Gminy.

Projekt uchwały budżetowej może również określać:

           rezerwę ogólną i rezerwy celowe,

           inne postanowienia dotyczące wykonywania budżetu.

Informacja o stanie mienia komunalnego winna zawierać:

           dane dotyczące przysługujących gminie praw własności,

           dane dotyczące innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności

           o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach oraz o posiadaniu,

           dane o zmianach w stanie mienia w ciągu ostatnich 12 miesięcy,

           dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania,

           inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

§ 5. 1 Przewodniczący Rady Miejskiej niezwłocznie przekazuje sporządzony przez Burmistrza projekt uchwały budżetowej wraz z materiałami do zaopiniowania stałym komisjom rady

Komisje rady w terminie 14 dni od otrzymania materiałów odbywają posiedzenie, na którym formułują na piśmie swoje opinie o projekcie uchwały budżetowej.

Komisja proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenia przewidzianego w projekcie uchwały budżetowej zobowiązana jest wskazać źródło jego sfinansowania.

Opinie komisji przedstawiane są w terminie nie dłuższym niż 7 dni od daty ich wydania - Burmistrzowi.

§ 6. 1.Burmistrz po zapoznaniu się z opiniami Komisji Rady przedkłada Radzie Miejskiej w terminie 7 dni skorygowany projekt budżetu.

Nie uwzględnione w projekcie budżetu wnioski oraz wprowadzone autopoprawki Burmistrza wymagają uzasadnienia.

§ 7. Porządek sesji budżetowej powinien zawierać:

           przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Burmistrza,

           przedstawienie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,

           przedstawienie opinii komisji stałych,

           przedstawienie stanowiska Burmistrza w sprawie opinii i wniosków komisji,

           dyskusję,

           głosowanie nad projektem uchwały budżetowej zgłoszonej przez Burmistrza.

§ 8. Wykonanie uchwały zleca się Burmistrzowi Suraża.

§ 9. Traci moc uchwała Nr XXVII/159/01 Rady Miejskiej w Surażu z dnia 29 listopada 2001r. w sprawie określenia procedury uchwalania budżetu oraz rodzajów i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

§ 10. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zygmunt Jarmoc

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski

Wytwarzający/odpowiadający: Marek Uszyński

Wprowadzający: Marek Uszyński

Data wprowadzenia: 2007-11-28

Data modyfikacji: 2007-11-28

Opublikował: Marek Uszyński

Data publikacji: 2007-11-28